Een persoonlijke kijk op de gemeenteraad...

Op 25 april 2020, over deze onderwerpen: Partij

Iedere maand vragen we één van onze gemeenteraadsleden om een onderwerp naar keuze uit de voorbije gemeenteraad te bespreken. Deze maand is de beurt aan Pieter Verhesen, voormalig schepen van lokale economie en mobiliteit, en ondernemer in hart en ziel. Zijn blik op de eerste virtuele gemeenteraad licht hij graag verder toe.

De gemeenteraad van april was het een vrij korte gemeenteraad, maar wel een heel speciale. Voor de eerste keer organiseerde stad Geel namelijk een digitale gemeenteraad. De gemeenteraadsleden konden veilig, vanuit hun kot, inloggen en deelnemen. De ICT-afdeling van de stad had een paar dagen eerder al een testsessie georganiseerd en nu hadden we de eigenlijke vuurdoop. Aanvankelijk liep alles gesmeerd, maar zoals met alle nieuwe systemen kampte ook dit met een paar kinderziektes. Naar het einde toe werd het soms moeilijk om volgen en viel het systeem helemaal plat. Bij de laatste interpellaties, over het coronavirus en hoe de toestand in onze stad was, ging het helemaal fout en werd de verbinding verbroken. Ondertussen is blijkbaar de infrastructuur helemaal op punt en wordt ons verzekerd dat nieuwe vergaderingen feilloos verlopen.

Wat is mij nog vooral bijgebleven van deze gemeenteraad? Dat de oppositiepartij OpenVLD, ooit de partij van de zelfstandige handelaars in Geel, zich omgevormd heeft en enkel nog bezig is met armoede en armoedebestrijding in Geel. In deze zware tijden voor al onze ondernemingen kwam er geen enkele vraag over hoe onze stad extra maatregelen voorziet voor onze winkeliers en/of andere ondernemers. Deze zwaar getroffen groep kan wel rekenen op de steun van mijn partij, de N-VA, die onze handelaars een warm hart toe draagt. Waarmee ik niet wil gezegd hebben dat we geen oog moeten hebben voor armoedebestrijding en andere belangrijke thema's zoals het bewaken van onze financiën en stadsschuld, mobiliteit, ruimtelijke ordening, onderwijs... Als partij moeten we kijken naar de noden van de burgers én ondernemers, en hoe we hen daarin het beste kunnen ondersteunen.