Bezoek MBS

Op 7 maart 2016, over deze onderwerpen: Milieu en duurzaamheid

Op voorstel van Schepen Julliams van milieu werd een gemeenteraadscommissie samengeroepen om raadsleden de kans te geven vragen te stellen over het afvalbeleid in Geel.  In plaats van er een klassieke commissievergadering van te maken opteerde onze schepen voor een combinatie van informatie en discussie en een praktijkgericht plaatsbezoek

Na een presentatie over de jaarcijfers  en vragenmoment voor de raadsleden werd een bezoek gebracht aan de Mechanisch Biologische Scheidingsinstallatie van IOK-Ivarem in Geel. Hier wordt per jaar het afval verwerkt van 750.000 inwoners uit de regio Kempen en Mechelen op een andere alternatieve manier dan ongesorteerd verbranden.

De MBS installatie levert een hoogwaardige stabiele secundaire brandstof (SRF) af die in verbrandingsoven gebruikt wordt ter vervanging van fossiele brandstoffen. De raadsleden waren onder de indruk van deze installatie . Hun bezoek gaf meer inzicht in de totaliteit van de afvalverwerking in de Kempen.

Eens temeer zorgen onze nva schepen voor een nieuwe kijk op de zaak zelfs als het gaat over het organiseren van een gemeenterraadscommissie