De bladkorven: enkele feitjes

Op 24 oktober 2017, over deze onderwerpen: Milieu en duurzaamheid

De herfst is terug in het land. En bijgevolg zijn de bladkorven weer zichtbaar in verschillende Geelse straten. Vele Gelenaars vragen zich af waarom er in hun straat geen bladkorf staat, of waarom het aantal korven zo beperkt is. Bij deze dienen we jullie graag van antwoord.

Hoewel in het verleden in vele Vlaamse gemeenten bladkorven werden uitgezet, is dat vandaag vaak niet meer het geval. Nochtans zijn de bomen langs de weg vaak openbaar eigendom. Vandaar dat we als stadsbestuur er toch voor blijven kiezen om deze bladkorven uit te zetten, en zo de Gelenaar een handje te helpen bij de opkuis.

We krijgen veel vragen en klachten van mensen die vinden dat er te weinig of geen bladkorven in hun buurt aanwezig zijn. Dit jaar werden er iets meer bladkorven uitgezet dan vorig jaar. Er werden nu namelijk ook bladkorven geplaatst in de Kanunnikenblok. In totaal staan er dit jaar 187 bladkorven verspreid over het Geelse grondgebied.

De reden waarom we niet nóg meer bladmanden kunnen zetten is louter praktisch. De tractor die de bladkorven komt leegmaken is niet in staat om meer dan 187 bladkorven te ledigen. Het heeft daarom ook geen zin om bijvoorbeeld 500 bladkorven te zetten die we vervolgens niet regelmatig kunnen leegmaken. De chaos die dan zou ontstaan, willen we de Gelenaar graag besparen.

Omdat we niet overal bladkorven kunnen zetten, moeten we dus kiezen. We plaatsen daarom enkel bladkorven op plaatsen die aan de volgende criteria voldoen:

• De bomen staan op openbaar domein: onze stadsdiensten moeten uiteraard niet worden ingezet voor de opkuis van bladeren die niet tot het eigendom van de stad behoren.
  • De grond omheen de bomen is verhard: hierdoor kan de vegetatie de bladval niet zelf verteren.
  • De bomen zijn voldoende hoog (minstens 15 meter).
  • De bomen staan in verstedelijkt gebied.