Dierenwelzijn in Geel, voorbeeld voor heel Vlaanderen.

Op 14 juni 2016, over deze onderwerpen: Dierenwelzijn

Onze N-VA Schepen Bart Julliams mocht, samen met de vrijwilligers van het Geels Hart voor Dieren, het Geelse zwerfkattenbeleid toelichten op een studiedag van het Vlaams departement voor Dierenwelzijn. De manier van werken werd daar voorgesteld aan ambtenaren en beleidsmakers van over heel Vlaanderen als voorbeeld van hoe dit probleem succesvol kan aangepakt worden. De uitnodiging is een erkenning voor het degelijk werk dat Bart Julliams, Suzanne Donni (binnen N-VA Geel al jaren voortrekker voor Dierenwelzijn) en de vele vrijwilligers afleveren.

Het huidige beleid is gestoeld op een wetenschappelijke aanpak (Trap-Neuter-Return of Vangen-Steriliseren-Uitzetten) die duidelijk postieve resultaten geeft. Het diervriendelijke karakter, dat zich uit door een no-kill beleid, en het zoeken naar het meest diervriendelijke materiaal (zoals vangbakken) is uniek aan deze methode. De aanpak is een totaalconcept waarbij de samenwerking tussen vzw Geels Hart voor Dieren en andere initiatieven voor de opvang van kittens, een intensieve opvolging via statistieken en de samenwerking met de stad leidt tot een efficiente oplossing voor het zwerfkattenprobleem. Iedere stap in de keten wordt op de best mogelijke manier aangepakt door de verschillende organisaties in wederzijds vertrouwen en met een optimale communicatie die leidt tot een gecontroleerd systeem.

Volgens Bart Julliams moet er nog verder ingezet worden op sensibilisering en hij erkent ook de nood aan bijkomende vrijwilligers. Er mag immers niet vergeten worden dat de problematiek nog steeds enorm groot is. Zo werden in 2015 in Geel 578 katten gesteriliseerd waaronder 332 kattinnen. Mocht dat niet gebeurt zijn dan zouden we theoretisch dit jaar 3.227 extra zwerfkatten en in 2017 14.847 extra zwerfkatten in Geel hebben!

N-VA past nog maar eens structuren aan zodat efficiënter werken mogelijk wordt, ook in beleidsdomeinen waaraan vroeger geen aandacht geschonken werd. Deze veranderingen hebben wel hun tijd nodig, maar de aanpassingen komen er en beginnen hun hun vruchten af te werpen. Met een minister van Dierenwelzijn die woord houdt en schepenen zoals Bart Julliams in Geel en ook Nabilla Ait Daoud in Antwerpen die bakens verzetten, bewijst onze partij dagdagelijks dat ze echt gaat voor die verandering.