N-VA doet wat ze zegt en valideert adviesorganen.

Op 7 september 2013
Een van de meer belangrijkere punten van het N-VA programma was het in waarde herstellen van adviesraden in Geel.

We kunnen dan alleen maar tevreden zijn dat de eerste nieuwe vergadering van de MiNa raad afgelopen donderdag, talrijk werd bijgewoond. Ongetwijfeld heeft de nieuwe stijl van onze schepen en de gevulde en interessante agenda er iets mee te maken. Of wie weet komt het doordat er nu werkelijk wordt gevraagd aan de leden wat men van een bepaald onderwerp vind vooraleer de beslissing genomen wordt. Tijdens deze MiNa raad werd er ook al afgesproken om een volgende vergadering te voorzien in oktober.

Tijdens de laatste gemeenteraad werd de samenstelling voor de adviesraad lokale economie goedgekeurd. Tot grote verbazing van velen, ging onze schepen van economie akkoord met het uitbreiden van de raad naar afgevaardigden van alle fracties vertegenwoordigd in de gemeenteraad. Jazeker, een eerlijk gevoerd debat kan alleen maar gediend zijn door meerdere geboden insteken.

We konden trouwens in de Gemeenteraad al vast stellen dat N-VA ook echt van woorden daden maakt. Reeds enkele keren nu werd een advies in de GECORO aangepast en daadwerkelijk gevolgd door het bestuur. Het is wel eens anders geweest. Er kan dus verwacht worden dat ook de GECORO, wiens nieuwe samenstelling in oktober op de gemeenteraad komt, in de toekomst talrijk zal bijgewoond worden.

Als we even verder gaan kunnen we trouwens ook verwijzen naar het bovenlokale forum Werk dat hoewel georganiseerd samen met Laakdal en Meerhout, getrokken wordt door onze schepen. Dit orgaan kwam ondertussen al meer keren samen dan in de hele vorige bestuursperiode. De agenda's waren meer dan gevuld en maar liefst zeven conrete projecten werden erdoor in gang gezet of zijn reeds in realisatie. Er wordt trouwens in dit adviesorgaan regelmatig een warme oproep gedaan naar allerlei verenigingen om ervan deel uit te maken. Leuk om weten is dat mensen van RESOC Turnhout een gesprek hebben gevraagd om onze werkwijze te bekijken om dan zelf te gaan implementeren.

Mogen we dan ook nog vermelden dat ook de eerste stap is gezet naar de adviesraad Dierenwelzijn. Afgelopen dinsdag waren er meer dan 40 mensen aanwezig op de algemene vergadering die diende als de voorbereiding voor de installatie ervan. Uitgenodigd waren afgevaardigden van verenigingen van zeer diverse pluimage. Dat alleen al werd sterk geaprecieerd. Geen platgetreden paden hier, maar ruimte voor diversiteit en debat.

Ah ja en misschien kunnen we ook even vermelden nog dat alle verslagen en adviezen alsook de agenda's voortaan up to date op de website van de stad zullen beschikbaar zijn. Opdat de burger werkelijk kan kennisnemen van wat er gebeurt en welke meningen de raden zijn toegedaan… Transparantie van bestuur, wij gaan ervoor.

N-VA Geel