N-VA Geel pleit voor fietstunnel onder spoorweg

Op 18 oktober 2017, over deze onderwerpen: Mobiliteit

Wie vanuit Holven richting Geel-Centrum wil fietsen, moet vandaag in de drukke Stationsstraat de spoorweg oversteken. N-VA Geel pleit daarom voor een fietstunnel die de hoek van de Heistraat vlakbij het station met de Heidebloemstraat verbindt. Zo kunnen fietsers en voetgangers van en naar Holven, waaronder vele scholieren, veilig de spoorweg oversteken.

Lang geleden bestond er een trage weg die de hoek van de Heistraat vlakbij het station verbond met de Heidebloemstraat, waar nu de Kringwinkel en tegelgroothandel GAVRA gevestigd zijn. Door de aanleg van de spoorweg in Geel, werd deze trage weg onderbroken. N-VA Geel pleit er nu voor om deze trage weg nieuw leven in te blazen via een fietstunnel onder de spoorweg.

Na een eerdere interpellatie door N-VA-gemeenteraadslid Benny Eyckmans, en in het kader van het nieuwe Gemeentelijk Ruimtelijk Structuurplan van N-VA-schepen Bart Julliams, hebben de stadsdiensten alvast laten weten dat ze het mobiliteitsknooppunt op deze locatie zullen onderzoeken.

Volgens N-VA-gemeenteraadslid Benny Eyckmans zou deze fietstunnel vele voordelen kunnen bieden: “De fietsers vanuit Holven richting Sint-Dimpna zouden zo weggeleid kunnen worden van het drukke station. Op die manier kunnen fietsers op geen tijd in het centrum van Sint-Dimpna en aan de fietsparkeerplaatsen van de KOGEKA aan de Amandus-de-Vosstraat geraken, quasi zonder druk verkeer.”