N-VA GEEL toonde kracht van ecologische verandering met Veldgarnalen op Palmenmarkt

Op 20 maart 2016, over deze onderwerpen: Gezondheid, Milieu en duurzaamheid

Momenteel wordt er een discussie gevoerd of Vlaanderen nog wel landbouw nodig heeft. Volgens  N-VA-Geel is dat een non-issue. Vlaanderen kan niet zonder zijn landbouw en Geel heeft met de universitaire kennis van nieuwe landbouwmethoden aan de Thomas More Hogeschool en de projecten van de KUL op de site Geel, alles te winnen met pioniers in landbouw. Meer nog de stad participeert samen met Thomas More en KUL in een project dat bij de Europese diensten wordt ingediend om hierop verder te gaan en alternatieven te onderzoeken.

N-VA Geel gaf de aftrap met de Paasdagen: willen we ons milieu sparen moet er vernieuwend gedacht worden hoe we op kleinere oppervlakten, met minder water, zonder antibiotica, en met minder mest- en broeikasgasproductie toch meer proteïne kunnen produceren. De N-VA ploeg met schepen van milieu en duurzame ontwikkeling Bart Julliams liet vorige zaterdag op Palmenmarkt proeven van zo’n pionier, de Veldgarnaal : een pakje vol knapperige krekels. Netjes met een kookboekje bij, zoals op de achterkant te lezen, voor de meest creatieven (of nieuwsgierige?) onder de Kempenaars.

N-VA Geel wou hiermee illustreren welke uitdagingen onze landbouw heeft. De kleinere bedrijven met gediversifieerdere productie zijn een uitzondering aan het worden, hiermee verdwijnt ook de werkgelegenheid in de sector. Terwijl de ecologische impact van de intensieve veeteelt belangrijk blijft en de beschikbare gronden steeds verder verminderen door de verdere verstedelijking van Vlaanderen. Meer en meer discussies over wat we produceren en eten is het resultaat.

De veldgarnaaltjes smaakten zeer goed, zeker met het ons gekende Vals Paterke. De veldgarnaaltjes zijn de toekomst. In eerste instantie moest Apotheker Parmentier ook een list verzinnen om de mensen patatten te leren kennen.  De interesse was er zeker, weliswaar na enige aarzeling, maar de veldgarnaaltjes scoorden zeker zo goed als de aangeboden Paaseitjes..

De slogan ‘Meer dan 2 Miljard mensen eten dit!’ was een teaser om je op Palmenmarkt aan de N-VA stand te laten kiezen tussen traditionele eitjes of toch maar eens krekels proeven. N-VA benadrukte dat onze huidige voedingsgewoonten een hoge ecologische en gezondheidsdruk geeft omdat de intensieve veeteelt verantwoordelijk is voor 18% van de broeikasgassen en 2/3 van de beschikbare landbouwgronden inneemt. Het antibioticagebruik in de veeteelt veroorzaakt daarbij mee het grote probleem van multi-resistente bacteriën in onze rusthuizen en ziekenhuizen. Blijkbaar weigeren Nederlandse ziekenhuizen nu soms zelfs al patiënten uit Vlaanderen uit angst voor overdracht van deze kiemen. En de efficiëntie van intensieve veeteelt is eigenlijk erg laag, voor elke tien kg voedsel voor een koe wordt er maar 90 gram proteïne geproduceerd en slechts 55% van het dier kan worden verwerkt tot voedsel. Dit betekent dat maar 8.3% van het voedsel gevoederd aan een koe werkelijk wordt omgezet in eetbare producten. Het krekeltje dat N-VA op Palmenmarkt aanbood doet het veel beter: het leeft graag in kleine spleten en kieren, ver van licht en kan dus midden in de stad in kelders, hangaars en oude loodsen gekweekt worden in kooien die gestapeld kunnen worden. Ze vergen 25 keer minder voedsel en 300 keer minder water om voor proteïne in onze voeding te zorgen, terwijl we hiervoor 60 keer minder broeikasgassen de lucht in moeten sturen.

Schepen Bart Julliams (N-VA Geel), fractievoorzitter Benny Eyckmans en de N-VA gemeenteraadsleden volgen de pioniersrol van Thomas More en de KUL van nabij op.  U zal hier ongetwijfeld in de nabije toekomst nog meer van horen en zien.