N-VA Geel vindt schuld per inwoner wel degelijk een lokaal verkiezingsthema

Op 2 oktober 2012

Blijkbaar ergert CD&V zich aan het feit dat er bij deze verkiezingen te weinig aandacht wordt besteed aan het lokale niveau en dus teveel aan het beleid van de regering-Di Rupo. Wij, N-VA Geel, begrijpen deze frustratie volkomen en vinden ook dat CD&V, na zovele jaren van absolute meerderheid, moet beoordeeld worden op haar gemeentelijk beleid.

Vorige zaterdag publiceerde De Tijd in een uitgebreide bijlage onder de titel ‘Hoe aantrekkelijk is uw gemeente’ de officiële cijfers over de prestaties van zowat alle gemeenten in Vlaanderen en Brussel. De analyse van de Geelse cijfers leert ons helaas dat onze stad op bijzonder belangrijke criteria zeer slecht presteert.

Geel heeft een bevolking met een relatief hoog gemiddeld inkomen en met een behoorlijk aantal ondernemingen. Onder meer via hoge opcentiemen int Geel dus hoge belastingen. Nochtans bedraagt de schuld per inwoner in Geel 2.541 euro, de hoogste schuldgraad van het arrondissement. Turnhout, op dit vlak de tweede slechtst presterende stad, heeft een schuld per inwoner die 30 % lager ligt dan die van Geel. Voorts stellen we vast dat in Geel de schuld zeer hoog ligt in verhouding tot de investeringen.

Uiteraard kan er door het CD&V-stadsbestuur aangevoerd worden dat recent nog grote infrastructuurwerken (markt, Ecodroom, fuifzaal, ...) werden uitgevoerd. Maar waarschijnlijk werden deze uitgaven niet eens in de door De Tijd vermelde schuld per inwoner begrepen. Hun cijfers dateren immers van eind 2009. Als de schuld per Gelenaar toen al 2.541 euro bedroeg, maken wij ons serieuze zorgen over de huidige situatie.

Het feit of een dergelijke hoge schuld te verantwoorden is ten overstaan van wat de burger ervoor terug krijgt is iets waarover we de Gelenaar zelf laten beslissen. N-VA Geel heeft er echter serieuze bedenkingen bij. Kan men dus wel prat gaan op ‘goed bestuur’ als dat bestuur in overdreven mate met schulden werd gefinancierd? Uiteindelijk zijn het toch de Gelenaars die de schulden zullen moeten aflossen via hogere belastingen, taksen, boetes, enz. De tering naar de nering zetten is een wijs gezegde, zeker voor een gemeentebestuur dat wil gewaardeerd worden voor het ‘goed bestuur’.