N-VA Geel werkt mee aan initiatieven om Geelse buurten te versterken

Op 1 december 2017, over deze onderwerpen: OCMW-raad en sociaal beleid
Sociaal Huis Geel

In Stelen, Oosterlo en Winkelomheide worden momenteel enkele initiatieven uitgewerkt rond ‘buurtzorgnetwerken’. De bedoeling hiervan is om buren vrijwillig samen te brengen om hulp te bieden aan thuiswonende ouderen of zorgbehoevenden. Het online platform PLEASE – dat gisteren in Geel gelanceerd werd – zal Geelse aanbieders en vragers van hulp met elkaar in contact brengen.

Zorg dragen voor elkaar zit ingebakken in onze Geelse traditie van gezinsverpleging. Al eeuwenlang vangen Gelenaars vrijwillig psychiatrische patiënten op in hun huishoudens. Als gemeenschapspartij zijn wij ervan overtuigd dat hechte buurten de spil vormen van een goed functionerende gemeenschap.

N-VA Geel steunt dan ook de nieuwe initiatieven rond ‘buurtzorgnetwerken’, die ervoor moeten zorgen dat onze Geelse cultuur van zorg en gastvrijheid ten volle benut kan worden.

Buurtzorgnetwerken

Het Sociaal Huis en de Stad Geel hebben het voortouw genomen om in Stelen en Oosterlo een pilootproject op te zetten rond buurtzorgnetwerken. Bovendien is in Winkelomheide vanuit de bewoners zelf spontaan een gelijkaardig project opgestart.

De bedoeling van deze projecten is om de Geelse buurten te versterken, en mensen zorg te laten dragen voor elkaar. Zo kunnen we de buurt leefbaarder maken en ouderen de kans geven om langer thuis en in hun buurt te blijven wonen. We onderzoeken ook hoe we vanuit de dienstverlening van het Sociaal Huis deze netwerken vraaggericht kunnen ondersteunen.

Online platform ‘PLEASE’

Om deze buurtzorgnetwerken te ondersteunen, werd eind november het online platform PLEASE gelanceerd in Geel. Dit is een gebruiksvriendelijk platform waarbij aanbieders en vragers van zorg via internet snel met elkaar in contact kunnen komen. Via dit platform kunnen Gelenaars voor allerhande taakjes en vragen hun buren raadplegen, zoals: boodschappen doen, de tuin onderhouden, culturele activiteiten bezoeken of postpakketjes ontvangen.