N-VA wil ‘veilig met de fiets naar school in Geel’

Op 11 september 2012

Ben je een verongelukte fietser? Hebben ze je niet gezien, had je geen helm op, was er geen fietspad, was er een rand aan de weg, of reed je er zelf de kantjes af?

“De kans dat je niet in de ongevallenstatistieken te vinden bent is vrij groot”, zegt Dr. Christoph Molderez (chirurg AZ St.-Dimpna Geel, 3de  plaats). Volgens hem ligt het beleid er dan ook telkens niet lang wakker van. Valpartijen met de fiets worden immers zelden aangegeven.

“Voor de hulpverlening op spoedgevallen ligt dit anders. De kans dat je met ernstige letsels aan hoofd of schouder op spoed belandt, is immers groot. Moeilijk te genezen en met heel wat blijvende gevolgen”, vult Dr. Mineke Viaene (neuroloog AZ St.-Dimpna, 30ste plaats) aan.

Deze ochtend (11 september) fietste N-VA Geel samen met honderden jongeren ‘veilig naar school’. “We konden aan de lijve ondervinden dat onze kinderen elke dag op tientallen plaatsen een ongeval riskeren”, zo vertelt lijsttrekker Vera Celis. “Als je dan nog vaststelt dat velen geen helm dragen, zeker nu het ‘s morgens terug donkerder wordt en de scholieren slechter zichtbaar zijn, is er reden tot ongerustheid.”

We willen alles op alles zetten om effectief meer in te zetten op de verkeersveiligheid voor onze schoolkinderen door middel van duidelijke en concrete maatregelen. Zowel rond de Geelse scholen als de weg naar de Geelse scholen.

Zo wordt er gedacht aan het voorzien van veilige opbergplaatsten van helmen en sensibiliseringsacties én controles op het gebruik van vestjes en helmen op school. Ook moet er weerkerende aandacht zijn voor de kennis en het respecteren van verkeersregels (en dat ook voor de ouders!) .

Bart Julliams (2de plaats) en Benny Eyckmans (4de plaats) vragen al langer dat er eindelijk echt werk gemaakt wordt van het aanpakken van de gevaarlijke punten in Geel. "Een veilig en ononderbroken fietspad, een duidelijke oversteekplaats, een afgebakende zone om kinderen af te zetten, een lichttunnel, anticiperende (de vraag moet niet altijd alleen maar komen van een schooldirectie) netoverschrijdende samenwerking met de stads- en politiediensten, goed overleg met de bewoners in de schoolwijk, een verstandig parkeerbeleid en vooral ook geen bijkomende gevaarlijke situaties creëren bij werken", geven ze alvast enkele suggesties.

N-VA Geel wil via een krachtige verandering in mentaliteit ervoor zorgen dat onze kinderen veilig naar school kunnen.

Meten is weten: Om de gevaarlijke punten in kaart te brengen en ideeën uit te wisselen over oplossingen maakte N-VA Geel de website www.veiligverkeergeel.be.