Sizzla, niet welkom!

Op 13 juli 2016, over deze onderwerpen: Cultuur, Verenigingsleven

Hallo iedereen,

Het was een moeilijke beslissing voor de organisatoren van Reggae Geel om hun headliner, Sizzla, van de affiche te halen. Echter, het is de enige correcte.

Geel, de Barmhartige stede, is een plaats waar respect getoond wordt voor ieders overtuiging, geaardheid en religie. Een stad waar waarden en normen hoog in het vaandel gedragen worden.  Het profiel van Sizzla staat haaks op die waarden en normen en het zou dan ook ongepast zijn om zo iemand in onze stad te verwelkomen.

De controverse die op enkele dagen tijd is ontstaan rond de komst van deze persoon, betekent bovendien een gevaar voor de veiligheid van iedere Gelenaar en de aanwezigen op Reggae Geel. Bij een terreur-niveau 3, wat zo al extra veiligheidsmaatregelen met zich meebrengt, is dat een onaanvaardbare extra last voor de veiligheidsdiensten.

Als burgemeester ben ik dan ook zeer tevreden dat mijn mening door de organisatoren niet in de wind werd geslagen en dat men het concert van deze artist die bekend staat om zijn notoire homohaat en racisme heeft geannuleerd. Ik vertrouw op de deskundigheid van de organisatie om een waardige vervanger te vinden. Een artist die strookt met de waarden van verdraagzaamheid en solidariteit dia al 40 jaar lang door Reggae Geel worden gepromoot.

Ik wens alle Reggae liefhebbers dan ook een heel fijn Reggae weekend begin augustus, met muziek die mensen verbindt, zoals dat al jaren een traditie is in onze stad.

Uw burgemeester, Vera Celis