Sociaal Huis investeert in nieuwe LOI-locatie

Op 12 oktober 2017, over deze onderwerpen: OCMW-raad en sociaal beleid
Benny Eyckmans en Pieter Cowé voor de nieuwe locatie LOI

Onze stad Geel heeft reeds sinds vele jaren een Lokaal OpvangInitiatief (LOI). Dit LOI geeft onderdak en begeleiding aan een 20-tal niet-begeleide buitenlandse minderjarigen (NBBM). Zij kunnen tot hun 18 jaar verblijven in het LOI en worden hier begeleid op vlak van taal, onderwijs en socio-maatschappelijke thema's. Onze medewerkers proberen hen in te burgeren in onze maatschappij en hen voor te bereiden op een zelfstandig leven.

Als Barmhartige Stede wil het Lokaal Bestuur deze vorm van opvang en begeleiding ook in de toekomst verder zetten en nog versterken. Hiertoe werd op het vorige budgetconclaaf reeds financiële middelen vrijgemaakt.

De huidige locatie van het LOI heeft zijn beste tijd gehad en om ons blijvend engagement extra te versterken, werd besloten om het LOI in een nieuwe locatie onder te brengen. Hiertoe werden door het Sociaal Huis gronden verworven aan de Kwakkelberg. Het nieuwe LOI zal naast een kleine 20 kamers ook twee doorgangswoningen bevatten die de overgang van het LOI naar de private woningmarkt moet overbruggen.

Aan het dossier werd achter de schermen hard gewerkt en op het laatste Vast Bureau, met onze mandatarissen Pieter Cowé en Benny Eyckmans, namen we de beslissing om over te gaan tot het aanstellen van een veiligheidscoördinator en een ontwerper voor de bouw. We hopen in de periode 2018-2019 te kunnen aanvangen met de bouwwerken.

Wij geloven dat we met dit nieuwe project jongeren met een migratieachtergrond de tools kunnen bieden om in onze stad een goeie levensstart te nemen.