Twee Geelse bruggen over Albertkanaal worden verhoogd in 2018

Op 22 november 2017, over deze onderwerpen: Mobiliteit
Brug van Stelen over het Albertkanaal

Het Albertkanaal is een grote meerwaarde voor de Geelse economie en werkgelegenheid. Om de toegankelijkheid van het Albertkanaal in de toekomst te bewaren, zal het kanaal in 2018 worden verbreed, en worden de bruggen over het Albertkanaal bij Eindhout in Geel-Oost en bij Stelen verhoogd, en bijgevolg tijdelijk afgesloten voor verkeer. Het verkeer zal daarom een tijdje omgeleid worden.

De meerwaarde van het Albertkanaal voor de Geelse en Kempense economie en werkgelegenheid mag niet onderschat worden. Vele Gelenaars en Kempenaars werken immers in de bedrijven bij het Albertkanaal en de E313.

Meer werk en minder files

Om de economische groei en werkgelegenheid van onze regio ook in de toekomst te kunnen verzekeren, besliste de Vlaamse regering om tegen 2020 alle bruggen boven het kanaal te verhogen en het Albertkanaal te verbreden. Op die manier zullen containerschepen in het Albertkanaal hoger kunnen stapelen en kunnen grote schepen elkaar makkelijker kruisen.

Door het Albertkanaal toegankelijker te maken, wordt Geel niet alleen aantrekkelijker voor investeerders, maar verminderen we ook het vrachtverkeer in onze regio. Meer goederenvervoer op het kanaal, betekent namelijk minder goederenvervoer op de weg. Zo bevorderen we ook de verkeersdoorstroming en de verkeersveiligheid in Geel en omstreken.

Omleiding van het verkeer

De brug in Geel-Oost bij Eindhout, en de brug bij Stelen zullen herbouwd worden. De nieuwe brug in Geel-West bij de Antwerpseweg richting Westerlo is daarentegen, al hoog genoeg en zal niet worden verhoogd.

De brug bij Stelen zal gesloten worden van 31 mei tot 4 juli 2018, en van 16 september tot 27 november 2018. De brug bij Eindhout wordt gesloten van 30 augustus 2018 tot mei 2019. Het doorgaand verkeer zal tijdens deze periode worden omgeleid naar de brug bij de Antwerpseweg in Geel-West of via de E313. Het lokaal verkeer zal worden omgeleid via de Tessenderloseweg en de Kiezel-brug in Meerhout. Ook buslijn 19 (Diest – Geel/Tessenderlo) zal tijdelijk worden omgeleid via Kiezel-brug.

Wie hier meer over wil weten, kan terecht op de infomomenten die georganiseerd zullen worden. Voor Stelen wordt in maart 2018 een infomoment georganiseerd, voor Eindhout in juni 2018. Ook op de website van Waterwegen en Zeekanaal NV kan je meer informatie vinden op de volgende linken: