Verknal je feest en dat van anderen niet!

Op 18 december 2017, over deze onderwerpen: Veiligheid
Ik knal zonder vuurwerk

De campagne "Ik knal zonder vuurwerk" die in 2015 gelanceerd werd door de politiezone Balen-Dessel-Mol, wordt nu overgenomen door alle 20 Vlaamse brandweerzones. De sensibiliseringscampagne krijgt dit jaar navolging in heel Vlaanderen.

Vier verschillende mensen, een brandweerman, een ambulancier,een kind met haar hondje en een eigenares van paarden "weten wat de gevolgen kunnen zijn”. Het afsteken van vuurwerk bij feesten is een oude traditie, maar ook tradities zijn onderhevig aan een veranderend maatschappijbeeld en moeten bijgestuurd worden.

Zonecommandant Koen Bollen aan het woord:

“We willen pleiten om geen vuurwerk af te schieten,of het over te laten aan professionals. Er gebeuren nog steeds te veel ongevallen die leiden tot brandwonden, letsels aan handen en ogen en gehoorschade. Ieder slachtoffer is er één te veel. Het verkeerd neerkomen van vuurpijlen kan woning- en stalbranden veroorzaken.”

Metingen wijzen uit dat het gehalte fijnstof in de atmosfeer op oudejaarsnacht met factor 40 toeneemt. Kleurrijke knallers bevatten eveneens een rist aan zware schadelijke metalen die in het milieu terechtkomen.

Niet enkel bij mensen vallen slachtoffers,maar ook, ieder jaar opnieuw, vallen er slachtoffers bij de dieren. Bij onweer horen zij, reeds lang voor wij iets opvangen, het gedonder aankomen. Bij vuurwerk komen de knallen voor hen uit het niets. Dieren breken uit, slaan op de vlucht en verwonden zichzelf en soms ook de eigenaars. Drachtige merries kunnen hun veulen verliezen. Hartaderbreuken zijn schering en inslag bij weidedieren maar ook bij huisdieren. Een heuse nachtmerrie voor zowel de dieren als hun baasjes.

Vergeten we hierbij ook niet onze gevleugelde vrienden, die midden in de nacht uit hun slaap opgeschrikt worden en zich soms te pletter storten. Voor wie toch nog graag het oude jaar uitknalt, kan zich geluidsarm vuurwerk aanschaffen. Het spektakel is even mooi maar de knallen zijn minder fel.

De affiches “Wij knallen zonder vuurwerk” zijn te verkrijgen aan het onthaal van het stadhuis. Onze boodschap is dan ook “Verzint eer je begint”!