Zwerfkattenproject in Geel, een succesverhaal

Op 21 januari 2016, over deze onderwerpen: Dierenwelzijn

In 2015 werd er in het domein Dierenwelzijn gekozen voor een aantal beleidsmatige dossiers (de hondeweides, overleg met politiediensten mbt hondevanger, vrijwilligersreceptie op werelddierendag....) én voor de focus op het zwerfkattenproject. Ik durf stellen dat deze aanpak zijn vruchten nu draagt. Er zijn nieuwe vrijwilligers en zelfs een nieuwe dierenarts en we hebben duidelijke statistieken.  De ploeg van 't Geels Hart voor Dieren heeft schitterend  werk geleverd, de aanpak werkt, de vangbakken die we aankochten renderen, de gevolgen zijn zichtbaar... De statistieken spreken voor zich.

In totaal werden 580 katten opgevangen via de internationaal bekende TNR-methode : vangen (=Trap), steriel maken (=Neuter) en terugplaatsen (=Release).

Een aantal bedenkingen om het belang van het zwerfkattenproject te onderschrijven :

FEIT: Er worden meer kattinnen geboren dan katers. Elke kattin brengt 2 maal per jaar een nestje van 3 tot 6 katten.
VERONDERSTEL en dan neem ik het gemiddeld cijfer, met evenveel kattinnen als katers! Dat een kattin een nestje heeft van 2 katers en 2 kattinnen!

Wel CONCREET hebben we in 2015: 269 kattinnen gesteriliseerd en 63 in opvang wat ons op een totaal brengt van 332 kattinnen. En 178 katers en 61 in opvang = 239

Als deze 332 kattinnen NIET gesteriliseerd waren, zouden we in 2016 :  3227 katten hebben!
BEREKENING= 332 X4kittens= 1328X 2 (want elke kattin heeft 2 nestjes per jaar )=  2656+332 (kattinnen die niet steriel zijn 2015)= 2988+ 178 katers +61 katers in opvang 2015 = 3227 !!

Als deze katten ook niet steriel gemaakt zijn dan zouden we in 2017 uitkomen op  332 kattinnen + 1328 kattinnen die 2 maal per jaar een nestje hebben van 4 katten en je komt op een cijfer van: 13200+katers 2015-2016 ( 239+1328)= 14767 katten!!
Duizelingwekkende cijfers, die we nu door de gigantische inzet van de vrijwilligers hebben kunnen vermijden.  En dit zonder katten te moeten weghalen, want dit ondersteunen we niet vanuit onze partij.  Deze aanpak werkt volkomen contraproductief en is bijzonder dieronvriendelijk.

De komende jaren zullen we nu moeten nadenken over opvangmogelijkheden voor kittens en of structurele samenwerking met initiatieven in buurgemeentes.

Een realisatie in de stijl van durven en doen.  Bedankt vrijwilligers van Geels Hart voor dit resultaat!  En tevens wens ik de ondersteunende organisaties Poezencentrale Mol, Unco Jerry Westerlo, Poezenmoeders Turnhout, Dierenthuisje Geel  te danken.

Bart Julliams

Schepen van Dierenwelzijn