Gemeenteraad 28 maart 2013

Een begroting met visie

Op de gemeenteraad van 28 maart werd de begroting en het meerjarenplan voorgesteld. Door deskundigen werd mij vooraf reeds duidelijk gemaakt dat men alleen het proza leest, niet de cijfers. En zo geschiedde, het ging inderdaad enkel over het proza. Deze ‘wiskundige onkunde’ ging zó ver dat sommigen zelfs geen verandering zagen in de begroting.

We zijn twee maanden bezig met de analyse en de bijsturing van de begroting. We besparen ongeveer twee miljoen euro op het budget van goederen en diensten. Dit betekent een forse besparing van 20%. Verder worden er voor 5 miljoen euro investeringen ‘on hold’ gezet. Er worden wel voor ongeveer 10 miljoen euro investeringen uitgevoerd. Ook dit houdt een besparing van 50% in. De investeringen die we nu nog uitvoeren zijn noodzakelijk of werden reeds voor 01-01-2013 met een juridisch bindend contract bezegeld. De uitvoering ervan start in 2013 en zal dus deels betaald moeten worden in 2013. Deze investeringen zullen natuurlijk meegenomen moeten worden in de meerjarenplanning van de volgende jaren. Hier kunnen we niet anders.

Bij de opmaak van deze begroting zijn we er ook in geslaagd om de personeelskost te stabiliseren. Een kritische personeelsanalyse naar invulling en taken is momenteel gestart. Welke VERANDERING wil men eigenlijk, vooraleer men ze ziet?

Verder werd in deze gemeenteraad ook een politiek debat gevoerd. In een poging van de oppositie om de coalitie te destabiliseren, blijkt het voor sommige oppositieraadsleden onmogelijk om beleid en partijpolitiek gescheiden te houden. Onze partij werd verschillende keren aangevallen op haar partijcommunicatie en op haar programma. Ik kan enkel hopen dat we nog veel van deze aanvallen zullen krijgen, want dit betekent dat we goed bezig zijn. Daarom durf ik ook oproepen tot een verdere uitbouw van de vertegenwoordiging in de deeldorpen en dus het voorbeeld van Zammel-Oosterlo te volgen. Zo brengen we inderdaad ‘Samen met Geel’ ook N-VA dichter bij de burger. En dat is nu net de invulling van ons programma: “politiek ‘voor’ niet ‘om’ ”.

Schepen Christoph Molderez

Stad geeft ‘alle’ basisscholen strooizout

Raadslid Patrick Engelen van N-VA lanceerde op de gemeenteraad een voorstel dat ook werd goedgekeurd. Voor het eerst sinds jaren werd een voorstel van een raadslid uit de meerderheid, dus geen schepen, besproken en positief gestemd. Patrick Engelen stelde voor om aan ‘iedere’ basisschool een bak met 500 kg strooizout te plaatsen. Tot op heden was het zo dat alleen de stadsscholen daarvoor in aanmerking kwamen. Raadslid Engelen stelde dat Geel geen onderscheid mag maken tussen de schoolnetten en dat het de taak is van het stadsbestuur om alle scholen op haar grondgebied gelijkwaardig te behandelen.

In haar repliek verduidelijkte Schepen Leen Beke van CD&V dat de stadsdiensten zich erg inspannen om bij vriesweer alle schoolomgevingen ijs- en sneeuwvrij te maken.  Maar ze gaf ook toe dat men niet overal tegelijkertijd kan zijn. Bijgevolg werd het voorstel van raadslid Engelen dan ook aangenomen.

We onthouden hieruit dat niet alleen de schepenen van N-VA ernstig met hun taak bezig zijn, maar ook dat de raadsleden hun mandaat serieus nemen. Of in andere woorden ‘de kracht van verandering’ wordt meer en meer zichtbaar en manifesteert zich op vele gebieden!