75-jarig bestaan TuinHier

Op 21 februari 2016, over deze onderwerpen: Cultuur, dorp in de stad, Milieu en duurzaamheid, Verenigingsleven
75 jarig bestaan TuinHier

Vandaag huldigde schepen van Milieu en Duurzame ontwikkeling Bart Julliams de mensen van Tuinhier voor hun 75jarig bestaan.

Als gelegenheidsrede maakte hij een heus “groentengedicht”. En hij overhandigde de voorzitter een symbolische geschenkbon ter waarde van 100m³ kwaliteitscompost. Samen met burgemeester Vera Celis huldigde hij ook een aantal vrijwilligers, met een jarenlangs staat van dienst

Reeds jarenlang pleitte N-VA Geel voor een volkstuin, minstens nabij onze stadskern. Vanaf het begin van de huidige bestuursperiode maakte de schepen er dan ook werk van, zeker nadat vroeger beloftes jammer genoeg geen hout sneden.

Na een intensieve zoektocht werd er dankzij IOK een grond gevonden. Ondanks pleidooien op het toenmalige kabinet van Kris Peeters, werd een subsidie aanvraag tot driemaal geweigerd. Dat belette de stad echter niet om haar engagementen op een andere manier op te nemen en de volkstuin werd samen met TuinHier in 2014 gerealiseerd! In 2015 haalde we wel middelen van de VLM binnen en legde de stad ook geld op tafel om materiaal aan te kopen, een bijenhotel te realiseren en het succesverhaal dat de volkstuin Brukkel ondertussen was geworden nog te versterken.

Schepen Julliams ondersteunde ook volop de werking van de mensen van AL-Arm die na een moeilijke opstart fantastisch werk leveren. Inderdaad werd al bij de eerste intekening van de percelen van de volkstuin midden 2013 rekening gehouden met deze groep. Ook het MPI maakt gebruik van een perceel.

Op een ander vlak beleefde ook de groep Bloemschikkers van TuinHier een prachtverhaal toen ze in 2014, dankzij N-VA schepen van cultuur Marleen Verboven, een bloemschiktentoonstelling hielden op de prachtige locatie van het Gasthuismuseum. Ook werd er een schitterende samenwerking opgezet met de bibliotheek onder de vorm van een zadenbib. Hierover werd eerste wat lacherig gedaan, maar De schepen zette door en ook dit initiatief werkt!

Ook naar de toekomst toe word er verder gewerkt aan dit sterk gemeenschap bevorderende duurzaamheidproject dat Tuinhier in Geel is. Zo ondersteunen onze schepenen de initiatieven naar de scholen en werden er educatieve panelen rond composteren geplaatst in het volkstuinencomplex.

N-VA Geel wenst TuinHier nog heel veel jaren en verzekert hun haar blijvende sympathie en steun.