Historische hervorming van de Aanvullende Financiële Steun

Op 18 april 2018, over deze onderwerpen: OCMW-raad en sociaal beleid, Sociale huisvesting
OCMW raadsleden N-VA Geel

Op de OCMW-raad van 10 april werd de hervorming van de Aanvullende Financiële Steunnormen (AFS) goedgekeurd. Naast het wettelijk leefloon, dat personen kunnen ontvangen wanneer hun bestaansmiddelen ontoereikend zijn en zij hun toestand niet kunnen verbeteren, kan een Lokaal Bestuur ook opteren om flankerende aanvullende steun te voorzien. Dit systeem bestaat in Geel sinds 2002 maar was door de veranderende samenleving sterk achterhaald.

Op initiatief van ons OCMW-bestuur werd een lang traject bewandeld om deze nieuwe hervorming gestalte te geven. De belangrijkste principes die vooropstonden waren het systeem efficiënt, effectief, transparant en coherent te maken voor zowel cliënten als maatschappelijk assistenten. We wilden een einde maken aan de vele verschillende vormen van ASF en meer duidelijkheid brengen voor de cliënten. Ook wilden we zorgen voor een uniforme en eenvormige manier van werken voor onze maatschappelijk assistenten.
In dit project was, naast de input van het bestuur en de administratie, de participatie van de doelgroep op wie deze steun zich richt van uitermate groot belang. Ideeën en voorstellen uit een focusgroep van OCMW-cliënten en vanuit vzw Al-Arm bepaalden mee de richting van deze hervorming.

Niet iedereen heeft recht op deze AFS. Als toegangspoort tot dit vernieuwde systeem zullen wij de REMI-toepassing gebruiken die ontwikkeld werd door CEBUD, een onderzoeksgroep van de Thomas More-hogeschool.
Dit instrument zal gebruikt worden op maat van Geel, zodat het bestuur duidelijk zijn klemtonen kan leggen die nodig zijn om tegemoet te komen aan de reële behoeften van de Geelse steunbehoevenden. Zo is het voor ons prioritair om de onderbescherming van kinderen aan te pakken en een herverdeling van middelen te realiseren van alleenstaanden naar gezinnen met kinderen.

De nieuwe Aanvullende Financiële Steun zal zich toespitsen op een aantal grote clusters. Dit maakt het geheel transparanter en coherenter.
De volgende clusters kwamen bij zowel bestuur als administratie als mensen uit de doelgroep als prioritair naar voren:

• Wonen en Energie
  • Gezondheid
  • Onderwijs

Daarnaast zal er ook ruimte blijven binnen de AFS voor Vrije Tijd en Participatie en voor een Gezinsbudget.

Voor ons blijft het doel van de Aanvullende Financiële Steun om mensen terug kansen te geven en veerkrachtig te maken zodat ze er terug kunnen staan in de samenleving. Voor mensen die het moeilijk hebben of pech hebben gehad, blijven wij als sociale partij bereid om een hand te reiken en deze mensen terug een plaats te geven in de maatschappij. Wij geloven dat deze hervorming van de Aanvullende Financiële Steun, die uitgerold zal worden op het einde van het jaar, hiertoe een goed en nodig instrument kan zijn.