Provincie lanceert gezamenlijke promotiecampagne voor zes Kempense handelskernen

Op 9 oktober 2022, over deze onderwerpen: Financiën, Stadsontwikkeling, tewerkstelling

Routes in Geel, Herentals, Heist-op-den-Berg, Hoogstraten, Mol en Turnhout zetten lokale ondernemers in de kijker tot ver buiten de regio.

Begeleid door detailhandelscoaches van de provincie Antwerpen hebben zes lokale besturen uit de Kempen een gezamenlijke strategie bedacht om nieuwe klanten van ver buiten de regio naar hun handelskernen te halen. Ze doen dat onder een gezamenlijke noemer: De Zes van de Kempen. De zes zijn Geel, Herentals, Heist-op-den-Berg, Hoogstraten, Mol en Turnhout. Ze willen de Kempen profileren als een regio waar je niet enkel rust en stilte vindt, maar ook gezellig kunt shoppen, eten en drinken. Een uitgekiende promotiecampagne op sociale media, gebaseerd op een sterke data-analyse, trekt nieuwe klanten aan naar meer dan 150 ondernemers op verschillende routes.

Iedereen kent de Kempen, dat is het vertrekpunt van de promotiecampagne. Maar wie beslist om naar deze regio af te zakken, weet nog te weinig dat je er ook gezellig kunt winkelen in sfeervolle handelskernen bij vaak zeer gepassioneerde ondernemers. De nieuwe campagne sluit aan op het kernversterkend beleid dat de zes steden en gemeenten al meerdere jaren voeren op maat van hun handelscentrum, ondersteund door provinciale detailhandelscoaches. Die volgehouden aanpak begint zijn vruchten af te werpen; zo zagen we vorig jaar sinds lang een kentering in het aantal leegstaande handelspanden.

Uit analyses blijkt dat de Zes van de Kempen zich niet alleen tot de trouwe klanten uit de regio moeten richten. Er valt nog heel wat potentieel aan te boren buiten de regio, vooral door specifieke doelgroepen aan te spreken. Zo kan men ondervangen dat grotere shoppingsteden rond de Kempen druk op de regio zetten.

Specifieke doelgroepen

Ieder van de Zes van de Kempen speelt een lokale troef uit en richt zich daarmee tot een specifieke doelgroep. Zo wil Geel vooral inzetten op de vele hogeschool- en universiteitsstudenten die dagelijks in de stad aanwezig zijn.

Geel (schepen Tom Corstjens):

“Als men als stad zegt: ‘onze studenten staan centraal’, dan dient ons centrum er ook echt voor studenten te zijn. We liggen fysiek zo dicht bij mekaar en toch zien we te weinig studenten door ons centrum flaneren. Aandacht aan correcte en specifieke invulling is noodzakelijk. Wij zullen luisteren en zien hoe we onze kern kunnen verstudenten.”