158.000 euro voor Vlaams Erfgoed Centrum in Geel

Op 6 december 2019, over deze onderwerpen: Cultuur

Matthias Diependaele, Vlaams minister van Onroerend Erfgoed, kent het Vlaams Erfgoedcentrum in Geel een projectsubsidie archeologisch syntheseonderzoek toe voor een bedrag van 158.000 euro. “In totaal investeert de Vlaamse Regering dit jaar iets minder dan 1 miljoen euro in 6 grootscheepse archeologische syntheseonderzoeken. Het Vlaams Erfgoed Centrum is daar één van. Er is nog zo veel te ontdekken over ons rijke verleden, zeker ook in de streek rond Geel” zegt Diependaele.

Archeologisch onderzoek is cruciaal om meer te weten te komen over onze geschiedenis en de mensen die voor ons kwamen. Bij graafwerken voor bijvoorbeeld bouwprojecten gaan archeologen aan de slag, maar hun onderzoek beperkt zich vaak tot de vindplaats. Om echt meer zicht te krijgen op ons verleden, is vervolgonderzoek nodig dat de synthese van alle beschikbare informatie over een bepaald thema maakt. Dat vraagt vaak bijkomend geld van de overheid.

"Met de syntheseonderzoeken graven we bij wijze van spreken dieper. Op die manier kunnen we de rijke geschiedenis van Vlaanderen verder ontrafelen en begrijpen', verklaart minister Diependaele.

Voor het project ‘Potstallen, een landbouwinnovatie uit de Romeinse tijd van Vlaamse bodem’ van het Vlaams Erfgoed Centrum in Geel maakt minister Diependaele 158.000 euro vrij.

Achtergrondinformatie

Een potstal is een veestal waarin de mest van dieren vermengd met strooisel blijft liggen, en dus 'opgepot' wordt. Hoewel zulke potstallen uit de Romeinse tijd met enige regelmaat worden gevonden en er in het verleden al onderzoek naar is gedaan, ontbreekt tot op vandaag een evaluerende studie naar dit fenomeen. Bouwend op ouder onderzoek en tien jaar na de vorige synthese, stelt dit project het fenomeen van de potstallen centraal als voorwerp van synthese en onderzoek.

De centrale doelstellingen zijn het exploreren van de dataset in functie van het beter begrijpen van de verspreiding en het functioneren van het fenomeen, evenals om handvaten uit te werken die toelaten om het wetenschappelijk potentieel van deze essentiële onderdelen van Midden‐Romeinse boerderijen in toekomstig onderzoek ten volle te gebruiken.