Archeologisch erfgoed: van ‘tristesse’ tot toeristische troef … Een ‘gerste’-natte droom?

Op 11 december 2013
‘Geel … stad van het bier’, het klinkt misschien raar, maar wist u dat we in Geel-centrum een echte antieke mouterij-brouwerij hebben staan? Het gebouw staat er omzeggens al 100 jaar, velen passeren er regelmatig, maar weinigen valt het op.
Achter de Schrijnwerkerij in de Nieuwstraat staan de lege, oude brouwerijgebouwen die enkele jaren geleden noodgewongen al een aantal instandhoudingswerken ondergingen.
Geel ontving subsidies voor het opmaken van een studie hoe het binnengebied Nieuwstraat best kan ontwikkeld worden, rekening houdend met o.a. de handelsfunctie, de bereikbaarheid, de uitstraling, de ruimtelijke ordening, enz. Een eerherstel van deze infrastructuur als 'klein'-schalige proefbrouwerij zou een enorme toeristische en economische boost kunnen betekenen voor Geel-centrum.
Als ruimtelijke ordening, toerisme, stadsontwikkeling, lokale economie en openbare werken de handen in elkaar zouden slaan, halen we een toeristische topper naar Geel-centrum.
Geel heeft een rijke brouwerscultuur, eigen verenigingen, o.a. Saters en Bacchanten, Fisser, Onder ’t schuim, eigen streekbieren waaronder Zeunt, Vals Paterke en Vliet, veel creatieve liefhebbers van bierbrouwen tot zelfs een jaarlijks internationaal bierfestival toe …
Indien het stadsbestuur erin slaagt hier op termijn een werkende installatie van te maken door bijvoorbeeld een publiek-private samenwerking, zouden lokale bierbrouwers hiervan kunnen gebruikmaken voor upscaling van bestaande of ontwikkeling van nieuwe bieren … Het kan de werkgelegenheid, lokale economie en horeca alleen maar ten goede komen.
Recentelijk werden er ‘beperkte’ middelen voorzien in de begroting ter voorbereiding van een mogelijk project in die richting.
Laten we deze kans niet missen!

Benny Eyckmans
Raadslid Geel