Asielopvang in Geel? N-VA blijft waakzaam!

Op 28 oktober 2021, over deze onderwerpen: Asiel en migratie

De komende maanden zullen er een honderdtal asielzoekers door Fedasil opgevangen worden in jeugdheem Zonnedauw in Larum, daarvan werd het stadsbestuur door de federale overheidsdienst op de hoogte gebracht. Het betreft een overeenkomst tussen een private eigenaar en Fedasil, het stadsbestuur is dus geen betrokken partij. De federale overheid kan zo'n asielcentrum in Geel openen zonder goedkeuring en/of medewerking van het stadsbestuur, dit is voor alle duidelijkheid een eenzijdige beslissing van de hogere overheid. Op vrijdag 28 oktober zal er een overleg zijn tussen Fedasil en het stadsbestuur, waar zal aangedrongen worden op een degelijke communicatie naar de buurtbewoners en de inwoners van onze stad.

Als stad Geel hebben wij al een OPZ, de gezinsverpleging en vangen wij nu reeds een aantal minderjarige asielzoekers op in ons lokaal opvanginitatief (LOI). Wij maken onze naam als Barmhartige Stede al meer dan waar en zaten dan ook niet te wachten op een extra tijdelijk asielcentrum. Ervaringen met andere dergelijke centra tonen aan dat zo een opvanginitiatief tot extra overlast kan leiden en wij zullen dan ook als bestuurspartij waakzaam toekijken om deze overlast onmiddellijk aan te pakken in samenwerking met onze politiediensten. Wij verwachten van iedereen, ook van zij die hier tijdelijk onderdak krijgen, dat ze zich houden aan onze waarden, normen en wetten en zullen bij de minste afwijking hiervan laten optreden.

Het openen van een nieuw tijdelijk opvangcentrum toont nog maar eens aan dat het federale beleid dat momenteel gevoerd wordt een onbeheersbare instroom van asielzoekers veroorzaakt. Als lokale afdeling dringen we er dan ook sterk op aan bij de federale overheid om zo spoedig mogelijk de aanbevelingen van Theo Francken in praktijk om te zetten zodat asiel en migratie opnieuw een beheersbaar item wordt.