Bonten Hannen

Op 24 juni 2013

De schepenen van N-VA hebben met meer en meer bezorgdheid het dossier van Bonten Hannen bestudeerd. Door het "Tarcitius onheil" leren we snel het risico kennen: vereniging laten geloven dat zij via sponsors en subsidies mega investeringsprojecten aankunnen en hen dan later de gevolgen presenteren indien er iets tegenvalt. De bepaling uit ons bestuursakkoord "zorg dragen voor het verenigingsleven” betekent volgens ons iets anders. Om het Bonten Hannen project te realiseren en aan de voorwaarde voor Europese subsidies te voldoen is het project gegroeid van een aantal zeer noodzakelijke veranderingen die maximaal geschat werden op ongeveer 400.000 euro naar een project dat ongeveer 1.000.0000 euro zal kosten.

Hierin zit een engagement van ongeveer 500.000 euro van de stad en 500.000 euro die zal moeten gedragen worden door de plaatselijke gemeenschap van Oosterlo. Als de timing wordt gehaald, kunnen zij hiervan 200.000 euro recupereren van de EU subsidies. Áls de timing wordt gehaald, want dat is helemaal niet zeker. De timing bij dit soort subsidies is immers altijd heel krap. Uitvoeren van het Bonten Hannen project komt er dus op neer dat een kleine gemeenschap borg moet gaan staan voor ongeveer 500.000 euro voor een "gemeenschapsproject" dat hun oorspronkelijke renovatievraag ver overstijgt.

N-VA engageert zich daarom voor een goede renovatie die aan de lokale noden voldoet en die dan ook gefinancierd wordt door de stad. Het kan immers niet dat de lokale gemeenschap van Oosterlo blootgesteld wordt aan bijzonder grote financiële risico's voor noden die de hare niet waren.