Coalitiepartijen bereiken akkoord over verdeling beleidsdomeinen

Op 20 november 2012

N-VA en CD&V bereikten zondagavond een akkoord over de verdeling van de beleidsdomeinen. Na het coalitieakkoord van 14 oktober werden verdere onderhandelingen gestart. De laatste weken is het vertrouwen tussen  N-VA en CD&V gegroeid, met een evenwichtig akkoord als resultaat. De volgende dagen zal de overeenkomst langs beide zijden voorgelegd worden aan het partijbestuur.

De indeling van de domeinen weerspiegelt het partijprogramma van N-VA en CD&V. Het wederzijds respect, dat de laatste weken tussen de coalitiepartners is gegroeid, heeft ertoe geleid dat beide partijen zich engageren om op een constructieve en efficiënte manier met elkaar samen te werken. De gemaakte overeenkomst is geënt op de nieuwe beleidsstructuur van de stad, met een efficiëntere werking op verschillende niveaus als gevolg.

Met uitzondering van het ambt van burgemeester, die zal opgenomen worden door Vera Celis (N-VA) , moeten de namen van de schepenambten nog ingevuld worden. Dit zal in de loop van de volgende dagen gebeuren waarna ook het volledige bestuursakkoord zal worden uitgewerkt.

Bevoegdheden N-VA

• Burgemeester / algemeen beleid

o   Algemeen beleid, GAS, gemeenschapswachten, politie, brandweer, communicatie, informatie, PR, ICT, IKZ

• Cluster Financiën