Dag van de trage weg : Engels Kamp

Op 21 oktober 2014

Zondag 19 oktober werd ook in Geel een Dag van de Trage weg gehouden. Geen toespraken en recepties in deze budgettaire moeilijke tijden, maar de handen uit de mouwen steken was ook hier het motto. Aangevoerd door Schepen van Ruimtelijke Ordening Bart Julliams (N-VA), Schepen Marleen Verboven (N-VA) en onze fractievoorzitter Benny Eyckmans werd de oude spoorwegbedding (zo'n 300 meter) in het "Engels Kamp" in een vijftal uurtjes manueel vrijgemaakt door een groep buurtbewoners en vrijwilligers. Geen sinecure als je weet dat de natuur  daar al een 15 jaar zijn eigen gang heeft kunnen gaan.

Tegelijkertijd werden de plannen voor het Speelbos op het militair domein voorgesteld. Alle geïnteresseerden konden kennis maken met bijvoorbeeld de verschillende zones in het bos en de toegankelijkheid ervan voor kinderen die wat minder mobiel zijn. Na een jaar hard werken wordt er nu binnenkort van start gegaan met de inrichtingswerken. De opening is voorzien tegen einde voorjaar van 2015.

De trage weg vormt een toegang en een groene alternatieve route vanuit Nieuwland, maar heeft ook de bedoeling om aan te sluiten aan de (rond 2016 voorziene) fiets-ostrade. Een project van N-VA gedeputeerde Luk Lemmens. Zo werken N-VA mandatarissen over meerdere niveaus samen om te komen tot betere en globalere resultaten.

Deze nieuwe trage weg in opbouw moet ook de toeristische troeven van Geel in onder andere fiets- en eco-toerisme mee ondersteunen... Een verdere verbinding op termijn over het domein richting Sas 7 (en de bestaande nieuwe aftakking naar Mol/Dessel ), geeft ook weer een andere dimensie aan fiets-toerisme langsheen de Kempische kanalen.

Met dit initiatief realiseren we een doelstelling uit het N-VA programma.