De markt is dood, leve de markt

Op 3 juli 2013

Niet het weer, maar wel de debatten over onze markt en de verkeerscirculatie erover en errond verhitte de laatste maanden Geel. Zowat elke organisatie, ouder, jongere, senior of gewone passant had er wel een mening over… 

Mijn collega Christoph, werd in dit verband ij zo na afgeschilderd als de mythische vader van Dimphna die haar helemaal van Ierland achtervolgde om haar hier in Geel een kopje kleiner te maken… en dit terwijl  het enige echte historische feit was dat hij de eerste echte volksbevraging organiseerde die Geel in haar geschiedenis heeft gezien.

Misschien is het tijd dat we even naar de essentie kijken.

Inderdaad is de Markt an sich een grote vrije ruimte waar het leuk is om activiteiten te organiseren. Ook kunnen kinderen er vrij rondlopen tussen de fonteintjes…. en binnenkort ook langs een telescopische zuil van zo een slordige 200.000 EUR.  De boompjes die er staan geven het geheel net dat tikkeltje groen dat tegenwoordig nodig is om aan te tonen dat iets “duurzaam “ is. De grote vlakte is een voorbeeld in de vakliteratuur over de Publieke Ruimte van hoe een ruimtelijk gevoel op een stadplein kan gecreëerd worden, jammer alleen natuurlijk dat de pleinwanden zo lelijk zijn. Zo een plein kan en moet leiden naar gezellig, naar een bloeiend hart van de stad....

Mocht de Markt ruimtelijk alleen staan, in of naast een voor de rest sterk toegankelijk socio-economisch stadsweefsel dan eindigde mijn verhaal hier. Echter dit is niet het geval. Onze Geelse Markt breekt vandaag het handelscentrum op als een verstedelijkte woestijn.

Op geen enkele manier worden passanten, shoppers en toeristen van de handelsstraat De Pas naar de Nieuwstraat of de Stationsstraat , of omgekeerd, geleid. Op geen enkele manier is er een doorgang, een ruimtelijke suggestie gemaakt om mensen die winkelen in de Nieuwstraat aan te zetten naar Markt te trekken… een gemiste kans.

Sociaal en ruimtelijk zit er in ons centrum geen enkele beweging meer. In het hele concept van de Markt had het perfect mogelijk geweest om via wegenis, patronen in de stenen, de vorm van de Markt zelf en samenspraak met horeca en handelaars het plein minder plein maar eerder corridor te laten zijn tussen Pas, Nieuwstraat, Stationstraat enz…  quod non.

Het jammerlijke gevolg is dat steeds meer winkels leeg komen te staan en blijven staan, steeds meer handelszaken lege vitrines tonen, ook op de Markt zelf, en steeds meer horeca zaken op onze Markt het water aan de lippen hebben staan, op sterven na dood zijn.

In deze context wordt echter een totale wit-zwart tegenstelling gecultiveerd. Voor of tegen parkeren op de Markt, voor of tegen een circulatie achter de kerk, voor of tegen …. Zonder al te veel nuance, zonder het hele plaatje te beschouwen, zonder consequenties na te gaan van de huidige inertie en het teloorgaan van ons handelscentrum. Kop van Jut van dienst onze schepen van Mobiliteit die durft de  bubbel van zelfgenoegzaamheid te doorprikken.

Diegenen uit het centrum zelf die het voordeel van de huidige Markt en het behoud van de status quo bezingen, dienen zich te bedenken dat ze straks waarschijnlijk voor hun aankopen, naar Olen, of naar een van onze deeldorpen dienen te gaan voor hun aankopen of hun wekelijkse pintje op een terras. Diegenen die omwille van idyllische kinderdromen pleiten tegen een paar auto’s op de Markt, moeten er misschien eens aan denken dat ook zij op een bepaald moment moeilijk te been zullen zijn, of dat er vandaag tientallen mensen hun boterham aan het verliezen zijn in ons handelscentrum. Zij die mordicus weigeren na te denken over de mobiliteit langs de Markt moeten weten dat het binnenkort een ander mobiliteitsprobleem wordt wanneer we allen naar Mol of elders dienen te rijden voor een goed boek of een leuke vest.  Ver gezocht ? Overdreven? Doe de test en loop eens van het begin van De Pas tot het einde van de Nieuwsraat en oordeel zelf.

Moeten we dan zomaar alles over en langs die Markt toelaten? Natuurlijk niet… Dat heb ik ook nooit iemand horen beweren! Er dient alleen voor beweging gezorgd worden. Uiteraard met veel oog voor verkeersveiligheid, niet voor niets een van de prioriteiten in het N-VA programma! Zeker ook mogen we niet over een nacht ijs gaan. Het organiseren van een proefproject dat goed wordt opgevolgd en geëvalueerd kan worden op effecten is geen kwestie van veranderen om te veranderen maar een vorm van goed bestuur.

We moeten ervoor zorgen dat het centrum van Geel weer - en nog meer dan vroeger- aantrekkelijk wordt in haar geheel. Een veilig en goed bereikbaar centrum van zien en gezien worden.  Ook en vooral een duurzaam centrum, waar we voor veel terecht kunnen, opdat we  geen nodeloze afstanden moeten afleggen.

Een centrum waar er jobs worden gecreëerd en niet verloren gaan. Maar ook een centrum met een grote Markt met nog ruimte om over te rennen en zicht op de Kerk.

Laat ons dus stoppen met de tendentieuze gepolariseerde discussies en kijken naar feiten en consequenties. Laat ons meedenken over hoe een gerichte mobiliteit en een juist gemeten parkeerbeleid hiertoe kan en zal bijdragen in het doen opleven van de handel en horeca.

Geel verdient dit !

Bart Julliams

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is