Een persoonlijke kijk op de gemeenteraad...

Op 7 november 2019, over deze onderwerpen: Jong N-VA, Veiligheid

Iedere maand na de gemeenteraad vragen we één van onze gemeenteraadsleden om een onderwerp naar keuze van de voorbije gemeenteraad te bespreken. Deze maand is Evelien Lievens aan de beurt. Na de gemeenteraad van november 2019 wil Evelien graag meer uitleg geven over de nieuwe ANPR camera’s op Geels grondgebied.

Op de vorige gemeenteraad werd het plaatsen van nieuwe ANPR camera’s op 6 plaatsen in Geel ter goedkeuring voorgelegd. Een ANPR camera is een slimme camera die nummerplaten herkent en deze kan controleren met nummerplaten in de bestaande databanken. Op die manier worden geseinde, gestolen of niet-verzekerde voertuigen snel opgespoord en kan de politie gericht actie ondernemen. Ook is het de ideale manier om kordaat te controleren op woninginbraken en de strijd tegen rondtrekkende dievenbendes aan te gaan. De meeste inbraken gebeuren langs wegen waar de inbrekers snel kunnen vluchten. Als op die plaatsen ANPR camera’s aanwezig zijn, kan de politie op een snelle manier de voertuigen identificeren, opsporen en controleren.

De ANPR camera is niet nieuw in Geel. Onze politiezone investeert er enkele jaren fors in deze camera’s. Een bijkomende investering voor de bewaking van en veiligheid in onze stad kan enkel toegejuicht worden. Uit het verleden is gebleken dat de camera’s in Geel een sleutelrol hebben gespeeld bij het tegenhouden van een gestolen voertuig, het oppakken van een geseinde bestuurder en het oplossen van vluchtmisdrijf. De camera’s zijn zeker geen oplossing voor alle problemen maar dragen hun steentje bij aan de verdere uitrol van het reeds bestaand cameraschild.

Op de laatste politieraad werden de resultaten van het politiewerk van de voorbije zes jaar toegelicht. Hieruit is o.a. gebleken dat inbraken en diefstallen fors gedaald zijn en dat 81% van de Gelenaars zich veilig voelt. Een verdere investering in de ANPR camera’s kan dit enkel maar ten goede komen. Onze N-VA fractie kijkt verder toe op de bewaking in onze stad en veiligheid van de Gelenaars.

Een veilig Geel voor iedereen.