Eerste Geelse Dierendag, groot succes.

Op 13 oktober 2013

N-VA is bijzonder trots dat na het harde werk van Schepen Marleen Verboven, voor de ronduit indrukwekkende tentoonstelling Middle Gate van Jan Hoet twee weken terug, opnieuw een N-VA project tot groot succes leidt.

De eerste Geelse Dierendag kan inderdaad niet anders gezien worden dan een schot in de roos. Nu al staat vast dat er een tweede editie moet komen als het van bezoekers, standhouders en vrijwilligers afhangt.

Schepen Bart Julliams is bijzonder gelukkig dat de gezochte mix van mensen die vanuit verschillende invalshoeken met dieren bezig zijn heeft gewerkt. De diversiteit in aangeboden standjes die een beeld gaven over wat er allemaal "leeft" in de wereld van dierenwelzijn werd erg gesmaakt. "Piepen" in een doosje naar de vleermuisjes op de "vleermuizenstand". Overtuigd worden op de stand van "stop dierenmishandeling nu" of Sea Shepherd, leren hoe het ook anders kan op de stand van de bio-varkensboer. Er was voor elk wat wils. Zowel opvang- als dierenrechtenorganisaties waren er en ook de landbouwschool van Kogeka, die aantrek heeft in heel de provincie voor haar opleidingen, tekende present. De economische en wetenschappelijke kant werd evenmin vergeten met de Hooibeekhoeve en dan was er nog de geweldige samenwerking met het OPZ die poffertjes kwamen bakken.
Er was echter ook uitgebreide en onmiskenbare professionele animatie voorzien. De demo's van Hippisch Zorgcentrum Heikenhof en Kogeka met paarden kreeg de landbouwhal van Thomas More stil. Groot applaus was er dan weer voor het optreden van de Doggy Dance van de Holvense Hondenschool. Naast de toffe grime voor de kinderen waren er ook "vertelseltjes" voorzien bij een echte bijenkast en neen honingbijen zien niet zwart-geel hoe graag we dat bij N-VA ook zien.

Ongetwijfeld zal Schepen Julliams vinden dat we hier veel vergeten. Dat is ook zo. Een dag die volgens sommigen tegen de 700 bezoekers heeft aangetrokken met een veertigtal standen, tientallen vrijwilligers, schitterende demo's dat kan je niet in een blokje tekst vatten. Meer dan een dikke pluim dan ook voor het op zo een korte tijd gevormde team van vrijwilligers die een ronduit huzarenstuk hebben geleverd!

Het is een feit dat na een klein jaar, een aantal lopende initiatieven rond dieren in circussen en op kermissen, problemen aanpakken rond vuurwerk, aanpakken van het zwerfkattenproject, werken aan de mogelijkheden voor een asiel in Geel, structurele samenwerkingen opstarten met onder andere scholen en organisaties zoals OPZ, zoeken naar alternatieven voor het plaatsen van gevonden honden, faciliteren van de inplanting van een dierenzorgcentrum in Geel, en nog veel meer, dit alles zal gaan samenvloeien in de installatievergadering van de adviesraad dierenwelzijn voorzien op 5 november. Dit orgaan waaraan de afgelopen maanden hard werd gewerkt zal meer dan genoeg werk hebben de komende jaren.

De Geelse Dierendag zelf, de opkomst, de dynamiek, de vrijwilligers, de organisaties bewijzen echter dat een in Geel onbestaand en vaak weggelachen beleidsdomein na enkele maanden effectief op de kaart is gezet. Dierenwelzijn, net zoals de andere bevoegdheden toegekend aan N-VA schepenen, valt niet onder de categorie ' t'was maar om te lachen".

We hebben er op voorhand over gedacht, we hebben het gedurfd en onze mandataris doet het !

Op facebook kunnen we een fotoreportage vinden over dit evenement.