Geel roept op om vluchtelingen te helpen via gastgezinnen

Op 17 september 2015, over deze onderwerpen: Asiel en migratie

Als barmhartige stede wil Geel haar steentje bijdragen in de opvangnood van vluchtelingen. Op de gemeenteraad van 7 september werd vanuit het OCMW een oproep gelanceerd aan burgers en bedrijven om samen hulp te bieden. Sinds deze week is er een infopagina online om mensen die graag helpen wegwijs te maken.

De N-VA OCMW fractie steunt dit initiatief.  Deze uitwerking is helemaal mee op de ideeën van  onze fractie gemaakt.  Reeds in 2013 is onze fractie in contact getreden om minderjarige asielzoekers via een systeem van gezinsverpleging te laten begeleiden

De economie heeft altijd welgevaren bij migratie, de bevolking en de migranten van de tweede generatie jammer genoeg niet zo.  We moeten leren uit de fouten en bijsturen.  De bevolking zelf moet ook de mogelijkheid krijgen om positieve elementen uit migratie te halen. De bevolking droeg tot nu de gevolgen integratie na de eerste fase.  De eerste fase was de opvang door Fedasil of de lokale besturen in lokale opvanginitiatieven.  Deze LOI.s zijn voor de gemeenten niet verlieslatend. Maar de problemen komen vaak na de eerste fase. Het zoeken naar werk, naar een woonst, druk op de sociale woningmarkt,...  Het is altijd het idee van de N-VA OCMW fractie geweest dat, in de geest van de gezinsverpleging,  de burger van in het begin zelf onderdak te laten bieden  (in plaats van door de gemeenschap ingerichte lokale opvang initiatieven) om van dit soort moeilijke situaties  eigen positieve situaties te kunnen maken.  Contact met de andere en dat van in het begin in een voor ons normaal verband ( verhuurder, pleegouder) is o.i. makkelijker dan wanneer de eerste opvang in groep en apart van de normale gang van zaken gebeurt.

Mineke Viaene

Ondervoorzitter OCMW Geel (N-VA)

Persbericht vanuit de diensten van de Stad

Burgers die vluchtelingen willen helpen vinden vanaf vandaag een overzicht op www.digitaalsociaalhuis\geel en www.geel.be.  Geel roept op om een woning of kamer ter beschikking te stellen. Als barmhartige stede wil zij ook het pilootproject van Pleegzorg Vlaanderen ondersteunen. Naast de Geelse initiatieven vind je ook tal van andere dingen die je als burger kan doen!

Stel een woning of kamer ter beschikking!

Geel kreeg als lokaal bestuur de vraag van Fedasil om bijkomende opvangmogelijkheden voor vluchtelingen aan te bieden in de vorm van een Lokaal Opvanginitiatief.

Geel zoekt hiervoor huizen, appartementen of studio’s  om vluchtelingen een eerst thuis aan te bieden. Het Sociaal Huis staat in voor de nodige ondersteuning en begeleiding. Het kan hierbij terugvallen op ruim tien jaar ervaring in deze problematiek.. Wie een woning, studio of kamer ter beschikking wil stellen kan zich melden bij het Sociaal Huis Geel via erik.bergs [at] geel.be of 0499 14 53 00.

Word een gastvrij gezin!

Pleegzorg Vlaanderen start met een pilootproject om minderjarigen die in ons land aankomen zonder begeleiding van hun ouder(s) op te vangen in een gast- of pleeggezin. Dit gebeurt in samenwerking met Fedasil. Deze opvangformule sluit nauw aan bij de Geelse traditie van gezinsverpleging waarvoor we bijna over de gehele wereld gekend zijn. Stad Geel hoopt dat ook Geelse gezinnen zich kandidaat stellen. Op www.pleegzorgvlaanderen.be vind je meer informatie. Misschien is opvang binnen je gezin niet mogelijk. Je kan ook op een andere manier helpen. LOI den Ark, het opvanginitiatief voor minderjarige vluchtelingen in Geel zoekt  meters en peters om minderjarige vluchtelingen die in den Ark verblijven extra aandacht en ondersteuning te geven. Wie interesse heeft om meter of peter te worden kan zich melden via tinne.syen [at] geel.be

of 014 56 73 20.

Bron : website stad Geel