Geslaagd re-enactmentweekend WOII

Op 3 oktober 2014

Enkele leden van het Geelse 11-juli comité (Benny Eyckmans en Patrick Engelen), tevens N-VA raadsleden besloten in 2012 hun schouders te zetten onder een project voor de 70-jarige herdenking van de bevrijding van Geel.

Het werd een brede waaier aan aanbod. Lezingen, tentoonstellingen, live re-enactment, inhuldiging van drie monumenten samen met verwanten en nakomelingen van de gesneuvelde piloten en soldaten, rondritten met historische voertuigen enz..

De lezing van Ronald Ooms (Geelse auteur van het boek Band of Brothers),en Gorik Goris (GGG) op vrijdagavond lokten een volle zaal in het Wijnhuis.

De tentoonstelling van opgegraven voorwerpen uit Ten Aard, ism Jef Lievens trok het bezoek van 19 klassen (ong 425 leerlingen ) en tevens meer dan 2000 bezoekers op zaterdag en zondag.

De live re-enactment en de boten van de Koninklijke Marinekadetten aan sas 8 konden enkele honderden toeschouwers bekoren.

Het marktevenement op zondag werd door 3000 à 4000 toeschouwers aandachtig gevolgd.

Honderden nieuwsgierigen snoven de sfeer op in de verschillende kampementen in het stadspark en Bogaard.

Ook de schepenen van cultuur en Toerisme (Marleen Verboven N-VA) en Ruimtelijke ordening (Bart Julliams N-VA) leverden met hun diensten een wezenlijke bijdrage tot het welslagen van het gehele project.

We kijken dan ook tevreden terug op een geslaagd weekend , de zon was volop van de partij, de terrassen zaten vol, maar we merken dat de Gelenaar zéér veel interesse toont voor zijn geschiedenis van eigen bodem, zijn eigen roots.  We durven hopen dat de nieuwe bestuursploeg deze interesse kan bestendigen in de bouw van een echt Geels WOII museum.

NVA Geel