Investeren in levenskwaliteit, veiligheid en duurzaamheid

Op 25 maart 2019

Tijdens de gemeenteraadscommissie van 25 maart 2019 werd het bestuursakkoord voor de periode 2019 – 2024 voorgesteld aan de leden van meerderheid en oppositie. Het is een lijvig document geworden van bijna 60 pagina’s waarbij voor de verschillende beleidsdomeinen de visie en een aantal concrete ambities opgelijst worden.

N-VA is fier op dit ambitieuze plan, dat samen met de coalitiepartner is opgesteld, want er worden een aantal nijpende problemen in onze stad aangepakt. Zo zullen de dorpskernen leefbaarder gemaakt worden waarbij doorgaand (zwaar) verkeer ontmoedigd of zelfs verboden wordt. Om dat te bereiken zet het stadsbestuur als één blok de schouders onder de studie voor het uittekenen van de regionale ontsluiting waarbij gestreefd wordt naar het best mogelijke tracé, in samenspraak met de betrokkenen en bij voorkeur een volledige sluiting van de ring.

Deze beleidsperiode wordt een periode van investeringen, het besparingsplan in de vorige zes jaar heeft de ruimte gecreëerd om eindelijk werk te maken van een verbetering van de infrastructuur. Zo is er een akkoord om een nieuw cultuurcentrum te bouwen of tenminste het huidige fors uit te breiden en grondig te renoveren. De Havermarkt wordt aangepakt, waarbij die naast de parkeerfunctie ook een groen uitzicht moet krijgen en als mobiliteitshub van het stadscentrum gaat functioneren.

Het bestuur kiest voor de komende zes jaar ook voor duurzaamheid. Dit wordt symbolisch duidelijk omdat het bestuursakkoord gekoppeld is aan de Sustainable Development Goals (SDG) of Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen, een lijst van 17 doelstellingen die tegen 2030 in de schoot van de Verenigde Naties moeten uitgevoerd worden. Binnen ieder beleidsdomein is dan ook nagedacht hoe we vanuit Geel ons steentje kunnen bijdragen aan het waarmaken van deze doelstellingen.

N-VA kiest er de komende zes jaar voor om te investeren in mensen en infrastructuur, maar vooral voor een leefbare, veilige en aangename stad. Samen een hart voor Geel.