Kernversterkend beleid, waar het allemaal om draait.

Op 4 juli 2013

Markt GeelN-VA Geel wenst ook haar visie als partij uit te drukken in het mobiliteitsdebat. Tot nu toe hebben onze burgemeester en schepenen geprobeerd om via kleine stapjes een kernversterkend beleid te voeren, zoals overigens overeengekomen werd in het bestuursakkoord tussen C&DV en N-VA.

Initieel leek deze strategie de aangewezen formule. Er was een unaniem advies tijdens de ruime AGM vergaderingen en ook het schepencollege formuleerde een unaniem voorstel.

Achteraf echter werd dit voorstel met drogredenen teruggefloten door onze coalitiepartner bij monde van de voorzitter van de gemeenteraad, Mevrouw Griet Smaers. Deze kreeg door verschillende kranten de rol van fractievoorzitter toebedeeld, van een bemiddelende coördinerende rol naar een politieke rol.

Deze drogredenen waren snel gevonden: “gebrek aan socio-economische relevantie met noodzaak tot een socio-economische studie.” Bij nazicht blijkt echter dat het nieuwe grootschalige mobiliteitsplan dat door de vorige legislatuur tot uitvoering werd gebracht in 2011 nooit vooraf socio-economisch onderzocht werd. Wel integendeel, een studie die later in 2011 werd uitgevoerd toonde duidelijk aan dat de nieuwe maatregelen eigenlijk niet kernversterkend werkten doch dat deze, integendeel, het welbekende “economische” probleem van Geel als winkelstad alleen maar nefaster maakte. Het vorige beleid bleef hiervoor doof en had geen oog voor aanpassende  maatregelen.

Het resultaat van deze arrogantie laat zich vandaag duidelijk voelen. Was er in heel Geel in 2011 een leegstand van 14 panden, dan moeten we vandaag vaststellen dat dit nu de situatie is in zowat elke winkelstraat.

Meer nog, wij moeten ons als bezorgde partij vragen stellen bij beweegredenen van het vorig bestuur, en de halsstarrigheid van onze coalitiepartner. Wil de Gelenaar wel een nieuw centrum in Geel maken dicht bij de Ecodroom, de Bens site en de bereikbaarheidsas? Wil men daarbij het oude centrum vermoorden en veranderen naar een sociale, lerende, zorgende site? Waarom zou men dit willen doen? Wat zou dit verbeteren?

Volgens ons is het centrum van Geel te klein om het op te splitsen in verschillende specifieke kernsites. Wij staan en gaan voor een Geels centrum waar het leuk is om te wonen, te leven, te winkelen en te feesten. Precies daarom willen wij een vlotte doorkruisbaarheid van het centrum voor elk vervoermiddel, ook voor de auto. Hierbij vinden wij dat de ringstructuur, die aangelegd wordt, moet zorgen dat enkel die mensen het centrum in rijden die er moeten zijn, en niet zij die het Geelse centrum wensen te gebruiken als snelle doortocht. Daarom ook treedt N-VA het standpunt van UNIZO volledig bij. Wij wensen verder ook een maximale benutting van alle mogelijke parkeerplaatsen.

Enkel een positieve, dynamische kernversterking kan er voor zorgen dat het centrum van Geel niet verloedert en een haven wordt van ontij en criminaliteit. Sommige centrumbewoners lijken te twijfelen aan de waarde van een handelscentrum. Vergeet echter niet dat een handelscentrum de motor is van een bruisend centrum.  Ontken dit, knijp dit dood en je zal, te laat en tevergeefs, ervaren dat de ziel en de leefbaarheid van je stad verdwenen is.

Ook stelt N-VA Geel zich vragen bij de houding van de beleidsmensen die namens UNIZO afgevaardigd worden op lokaal en Vlaams niveau. Hoe is het mogelijk dat Mevr Smaers een tegengestelde mening heeft dan de mening die haar achterban verkondigt? Zou dit kunnen te wijten zijn aan andere, meer egocentrische belangen?

Als beleidspartij met een duidelijk mandaat van de kiezer heeft N-VA alles in het werk gesteld om de doorkruisbaarheid van het centrum, belangrijk voor het economische weefsel van de stad, te verenigen met de bezorgdheid voor een verkeersluwe markt, uit respect voor haar coalitiepartner en vooral ook voor de leefbaarheid van deze zo belangrijke centrumplek. Om dit te kunnen garanderen was een knip elders noodzakelijk en daarom werd de knip in de Stationsstraat voorgesteld, maar voor ons is deze knip helemaal niet prioritair. Onze bezorgdheid is om een zo vlot mogelijk doorkruisbaar centrum te creëren. Zonder overlast.

Verder hebben wij, terecht, bedenkingen bij de rol van het ACV. Waren zij in verkiezingstijd nog de grootste aanhangers van de centrumhandelaars, nu lijken ze toch tegengestelde belangen  naar voor te schuiven. Het gaat nu, populistisch, vooral om goedkopere werknemerskaarten. Hierbij ontgaat het hen dat onze beleidsmensen er voor hebben gezorgd hebben dat werknemers goedkoper kunnen parkeren in de Ecodroom, het prestigeproject van het vorig beleid. Blijkt nu dat die werknemers toch liever korter bij hun werk willen parkeren, ondanks dat dit begrijpelijkerwijze duurder is. Resultaat, de verkoop van werknemerskaarten voor de Ecodroom valt sterk tegen.

ACV lijdt aan ‘Altzheimer Light’. Het zijn immers hun ‘vazallen’ die dit beleid vorm gegeven hebben.

Die Ecodroom blijkt nu net de nagel aan de financiële doodskist. Uitgevoerd zonder een socio-economische studie, maar volgens ons ook zonder een financieel plan. Een investering die de stad Geel  maandelijks 25.000(!) euro kost om ze als parkeergarage te gebruiken. Met een bezettingsgraad van ca. 10% op de eerste verdieping brengt ze ook ca. 10% van die gebruikskost op... Ja, u leest het goed, enkel om ze te gebruiken, de kost om ze te bouwen hebben we hier nog niet in meegeteld. Heel het parkeerbeheer zit verankerd in een peperdure parkeerovereenkomst (kostprijs zo ongeveer een 600000 euro per jaar) met de moeder van de firma die ook de Ecodroom gebouwd heeft. Voor Geel? Of net voor die partner?

Eens te meer lijkt N-VA in Geel, net als elders, er alleen voor te staan om de klus te klaren en er voor te zorgen dat er daadwerkelijk verandering komt.  Wij zullen onze uitvoerende mandatarissen dan ook vragen om hun houding te verstrakken, minder gericht op het compromis maar eerder op het realiseren van ons programma waarvoor wij het mandaat en het vertrouwen van de kiezer/burger hebben gekregen. Want dit is juist de reden waarom u ons tot de grootste partij heeft gemaakt.

Wij zullen het debat in de gemeenteraad aangaan om met iedereen die er in gelooft zoveel mogelijk ons programma te realiseren. Dat belooft N-VA u. Ook na de verkiezingen. Wij blijven ijveren voor wat ons en u dierbaar is en zullen trouw blijven aan de rechtlijnigheid en vooral de rechtvaardigheid.