N-VA Geel stimuleert stadsdiensten tot milieuvriendelijke en lokale aankopen

Op 3 oktober 2018, over deze onderwerpen: Financiën
pot met geldmunten

In de toekomst zullen onze stadsdiensten bij aankopen onder de 30 000 euro rekening moeten houden met de afstand waarover het aangekochte product vervoerd moet worden vooraleer het bij onze Geelse stadsdiensten terecht komt. “De aankoop van producten of diensten met lage mobiliteitskosten is milieuvriendelijker en komt de lokale economie ten goede”, benadrukt N-VA-schepen voor financiën Pieter Verhesen.

Ook onze stadsdiensten doen steeds meer aankopen via online websites. Dat is uiteraard vaak gemakkelijk en snel, maar heeft ook een aantal nadelen. Producten of diensten die niet in België geproduceerd of gestockeerd worden, brengen vaak een grote vervoersflow op gang. Dit heeft schadelijke gevolgen voor het milieu, en komt de plaatselijke economie niet ten goede.

Daarom heeft onze N-VA-schepen Pieter Verhesen dit jaar in een nieuw gemeentelijk besluit voorgesteld dat stedelijke inkopers voortaan rekening moeten houden met deze mobiliteitskosten. Voortaan zullen de stadsdiensten bij aankopen lager dan 30 000 euro rekening moeten houden naast de prijs en de kwaliteit en ook rekening moeten houden met de duurzaamheid van het product.

De stadsdiensten kunnen er dan voor kiezen om een product te kopen dat een kleinere afstand moet afleggen om in Geel te geraken, op voorwaarde dat het niet meer dan 10% duurder is dan het goedkoopste beschikbare product. “Op die manier stimuleren we de stedelijke inkopers tot aandacht voor duurzaamheid, maar garanderen we tegelijkertijd ook een zuinige omgang met de budgettaire middelen van onze stad”, benadrukt schepen Verhesen.