N-VA Geel wil werk maken van veiligere oversteekplaatsen voor fietsers

Op 19 oktober 2018, over deze onderwerpen: Mobiliteit, Veiligheid
Fietsen

Vele oversteekplaatsen voor fietsers zijn niet veilig. Vandaag gaan verhoogde fietspaden gewoonlijk naar beneden en omhoog voor en achter de kruising met de weg. N-VA-fractievoorzitter Benny Eyckmans wil de logica graag omkeren: niet het fietspad moet verlaagd worden, maar de weg verhoogd. “Op die manier zullen automobilisten meer geneigd zijn om op te passen en hun snelheid aan te passen als ze een fietspad kruisen”, benadrukt Benny Eyckmans.

Enkele veelgebruikte oversteekplaatsen voor fietsers verkeren in een slechte toestand. We denken bijvoorbeeld aan de oversteekplaatsen ter hoogte van de Bosakker, de Velodroomstraat, de Merelstraat en de Dr. Van de Perrestraat. Ze zullen binnenkort dus heraangelegd moeten worden.

N-VA-fractievoorzitter Benny Eyckmans vindt dat deze heraanleg aangegrepen moet worden om de veiligheid van de fietsers op deze oversteekplaatsen te verbeteren. “Vandaag gaan de verhoogde fietspaden omlaag voor de kruising met de weg en weer omhoog erna. Dit is de verkeerde aanpak”, vindt Benny Eyckmans. De N-VA-fractievoorzitter stelt voor om de logica om te draaien: “Bij een kruising met de weg moet niet het fietspad worden verlaagd, maar moet de weg worden verhoogd.”

Eyckmans wil met deze aanpak de veiligheid van de fietsers verbeteren. “Vandaag komt het geregeld bijna tot een aanrijding met auto’s komende uit de zijstraten. Wanneer we de autoweg verhogen, zullen automobilisten de oversteekplaats voor fietsers duidelijker kunnen zien, en ook meer geneigd zijn om te remmen”, benadrukt Benny Eyckmans. De N-VA-fractievoorzitter voegt nog toe dat hij de Geelse schepen van openbare werken hierover heeft bevraagd, en dat die heeft aangegeven dat hij dit idee ook wil meenemen bij de heraanleg van deze oversteekplaatsen.