‘Plan Pareijn’ ………….. Tweede zit!

Op 23 mei 2019, over deze onderwerpen: Mobiliteit
stilstaand verkeer

N-VA Geel wenst zich te distantiëren van het mobiliteitsplan dat de ronde doet en waarover veel commotie is ontstaan. Het plan zoals het nu op tafel ligt is een persoonlijk voorstel van CD&V schepen van mobiliteit, Marlon Pareijn.

Als partij willen we erop wijzen dat de burgemeester en N-VA-schepenen akte genomen hebben van dit plan en dat een beslissing hierover tweemaal werd verdaagd.  Sindsdien wordt het plan bestudeerd door de N-VA denktank mobiliteit. Er werden een aantal fundamentele bezorgdheden geuit die het voor onze partij onmogelijk maken om het plan zoals het nu op tafel ligt te aanvaarden. Het ‘plan Pareijn’ wordt dus voorlopig niet door N-VA gedragen.

De belangrijkste N-VA  aantekeningen zijn:

• De vaststelling dat het centrum van Geel de facto in vier sectoren opgedeeld wordt waartussen geen verkeer meer mogelijk is. Deze opdeling van het stadscentrum zal ongetwijfeld nefaste gevolgen hebben op de economische activiteit binnen de handelskern. Wij delen volledig de bezorgdheid van de handelaars en steunen hun herhaaldelijke vraag tot overleg en participatie.
  • Het ‘plan Pareijn’ gaat uit van een verouderde visie op mobiliteit waarbij verschillende verkeersstromen van elkaar gescheiden worden in plaats van een symbiose te creëren tussen verschillende vervoersvormen.
  • Als N-VA Geel geloven wij in een plan dat bereikbaarheid van het handelscentrum, met alle vervoersmiddelen, combineert met het verbeteren van de leefbaarheid en verkeersveiligheid, zoals ook bedoeld door het bestuursakkoord.  Binnen het ‘plan Pareijn’ is dit niet aanwezig.
  • De  manier van aanpak van dit dossier door CD&V riskeert een vertrouwensbreuk te creëren. Het is ironisch om vast te stellen dat net de partij die de schepen van participatie levert, intern reeds meermaals het ‘plan Pareijn’ besprak , terwijl wij als coalitiepartner slechts op 6 mei voor het eerst kort inzage kregen.
  • De terechte bezorgdheden van alle handelaars en ondernemers verdienden in deze context al veel eerder het reeds herhaaldelijk gevraagde onderhoud over het mobiliteitsplan in wording.
  • N-VA Geel is geen voorstander om haar  mandatarissen in het College van Burgemeester en Schepenen, op dit moment, het ‘Plan Pareijn’ te laten dragen, wetende dat er geen enkele belangengroep gehoord werd.
  • De documentaire “Why we cycle”  op de infoavond van de fietsersbond toonde de Gelenaar dat fietsers meer prioritaire aandacht verdienen, een topic die wij als N-VA voor 100% ondersteunen.   Hierbij is het dan ook essentieel om van het allereerste begin van een plancreatie de juiste belangengroepen mee te nemen.

Het is jammer om vast te stellen dat in zo’n belangrijk dossier een achterkamerpolitiek wordt gehanteerd en politieke belangen geplaatst worden boven het constructief samenwerken met alle betrokken partijen.

Gert Van Hoecke
Voorzitter N-VA Geel