Tarcitiusscouts

Op 24 juni 2013

De N-VA kijkt zoals zovelen met enige spanning uit naar de verkoopdag van het lokaal van de Tarcitiusscouts.

Sinds vorig jaar toen mensen van de N-VA kennis kregen van het verhaal werd er meermaals geluisterd, nagedacht en bemiddeld door N-VA leden en mandatarissen in dit dossier.
In eerste instantie (nog vorig jaar) buiten het beleid en sinds begin dit jaar binnen een coalitie maar met een zeer hachelijke financiële toestand werd er gepoogd om achter de schermen te werken aan een oplossing.

Zoals uit ons programma bleek en ook tot uiting kwam in het bestuursakkoord zijn jeugdwerking en gemeenschapsvorming en ondersteuning zeer belangrijk. Het juist inzetten van middelen op een manier die onze hele gemeenschap ten goede komt is in dit dossier echter geenszins een sinecure. Sowieso dient er in elk scenario aandacht te zijn voor de ondersteuning van de scouts zelf. (De scouts zijn immers losgekoppeld van de vzw die de bouw van het lokaal op zich heeft genomen)

De N-VA betreurt vooral dat het zover is kunnen komen daar de VZW opgericht voor de bouw van het lokaal reeds in 2010-2011 in problemen kwam met de betaling van facturen aan de aannemers. Dat was het begin van een onwaarschijnlijk juridisch en moreel kluwen, via verscheidene gerechtsprocedures zowel in Antwerpen als in Turnhout, dat nu binnenkort een triest hoogtepunt bereikt. Misschien had het beleid toen iets doortastender kunnen optreden ?

De N-VA heeft vandaag haar mandatarissen opgedragen om zich ten volle in te spannen om in eerste instantie de jeugdwerking van de scouts zelf te vrijwaren en indien mogelijk en rekening houdende met het belang van de hele Geelse gemeenschap een oplossing na te streven voor het behoud van hun lokaal.

Sowieso zal wat de uitkomst ook mogen zijn, er streng worden op toegezien dat het pand ten alle tijden zal gebruikt worden voor sport en spel zoals het BPA voorziet.