Tweede Geelse Dierendag : een overweldigend succes

Op 18 november 2014

Met meer dan 1500 bezoekers, de aanwezigheid van minister van Dierenwelzijn Ben Weyts, 38 standhouders van allerlei pluimage en een hele dag demo’s van onder andere de Holvense Hondenschool, een originele paardenshow, een spannende demonstratie met politiehonden enz…., kan de tweede Geelse Dierendag een groot succes genoemd worden.

Zondag 16 november, werd in de Landbouwhal van de Thomas More de tweede editie georganiseerd van de Geelse Dierendag. Dit initiatief van de Adviesraad Dierenwelzijn van de Stad Geel werd opnieuw getrokken door talrijke vrijwilligers, die ervoor zorgden dat de dag vlekkeloos verliep.

38 standhouders zetten hun beste beentje voor. Dierenrechtenorganisaties vonden hun plek naast dieren-opvanginitiatieven. Sommige stands, zoals deze over de vleermuizen, waren verrassend, anderen o.a. deze van ‘de landbouwschool’ oftewel de afdeling dierenzorg van KOGEKA zeer leerrijk. Op elke stand kregen bezoekers duiding over de verzorging van en het samenleven met dieren. De aanwezigen konden ook op veel standjes allerlei originele en nuttige zaken kopen voor de dieren. Bij de stand van VOC Neteland waren er bijvoorbeeld zeer originele wintertaartjes voor de vogels te koop. Voor de inwendige mens was er opnieuw de plantaardige kok, een pannenkoekenstand en een heuse frituur. Thomas More zorgde voor appels en peren.

Ook Ben Weyts, de minister van dierenwelzijn was lang aanwezig en nam meer dan zijn tijd om zeer laagdrempelig met talrijke standhouders en bezoekers van gedachten te wisselen. Hij vertrok naar zijn volgende afspraak met een boekje gevuld met aantekeningen, opmerkingen en bedenkingen. Ook Michel Vandenbosche en Ann Degreef van Gaia kwamen een kijkje nemen.

Doorlopend waren er centraal in de landbouwhal verschillende activiteiten te bekijken. Net zoals vorig jaar organiseerde de Holvense Hondenschool een wervelende honden-show, met diverse sketches die op erg veel bijval van de bezoekers konden rekenen. Twee afgestudeerde leerlingen van KOGEKA gaven een prachtige voorstelling met hun paarden die honderden mensen stil kreeg. Verder waren er ook nog enkele zinderende  shows met oa politiehonden.

Daarnaast was er ook de prijsuitreiking van de creawedstrijd van de Geelse Dierendag. De SBS De Burgstraat en de SBS Zammel werden meer dan terecht in de bloemetjes gezet! Juffrouw Charissa en alle kinderen ontvingen een oorkonde, een lekkere attentie en binnenkort een super leuke doggy-dance op school !

In primeur werd ook de sticker “red mijn huisdier” voorgesteld. Hierop kan je aangeven welke en hoeveel huisdieren je hebt en op welk telefoonnummer je te bereiken bent. Door de sticker op een zichtbare plaats aan te brengen , weten de veiligheidsdiensten steeds waarmee ze moeten rekening houden bij een interventie in je woning. De voorraad ging snel van de hand en nu al heeft de organisatie tientallen vragen binnen gekregen van organisaties en particulieren tot ver buiten Geel.

De pers was tevens lovend over dit initiatief, cfr artikel in de GVA op 17/11 editie Kempen.

N-VA Geel steunt deze Geelse dierendag en de daaruit voortvloeiende initiatieven ten volle, de Geelse mandatarissen waren massaal aanwezig, sommige vergezeld van hun trouwe viervoeter.

Deze fair genoot tevens de belangstelling van andere afdelingen. Zo bezochten Yoleen Van Camp (N-VA Kasterlee en federaal kamerlid) en Kristine Goossens  (N-VA Borsbeek) de Geelse dierendag.  Zij gingen naar huis met een notaboek vol ideeën.