Verkeerseerlijkheid

Op 20 februari 2014

De negatieve reactie van Jong CD&V Geel op het twee weken oude nieuwe circulatieplan van onze stad, was voor ons een verrassing. Zo een verrassing dat we even hebben gepauzeerd om te bekomen. Jong CD&V Geel wijst de veranderingen die werden doorgevoerd op zeer directe wijze af.

Lijkt dit op een weinig constructieve houding van onze coalitiepartner die als betrokken partij deze wijzigingen mee hebben bestudeerd, mee hebben besproken, mee hebben becommentarieerd en mee hebben goedgekeurd? Het is toch te verwachten dat de raadsleden tekst en uitleg hebben verschaft aan hun Jong CD&V-leden?  De  visie van het bestuur onderschrijft immers in niet mis te verstane bewoordingen de inzet op verkeersveiligheid voor de zwakste weggebruikers en gaat voluit voor de opwaardering van de trage wegen die een veilig woon-school verkeer voor alle Geelse schoolgangers moet verzekeren. 

We zijn er ons van bewust dat dit gerealiseerd moet worden in een hedendaagse stadsomgeving met al zijn problemen uit het verleden en zijn problemen van de toekomst (oude stadstructuur, nood aan flexibiliteit van bereikbaarheid, grote inwonerspopulatie buiten het centrum, verouderende bevolking, openbaar vervoer met veel beperkingen, lintbebouwing,…) en dat een stad zonder bereikbaarheid voor àlle verkeer (auto, openbaarvervoer, fiets, elektrische voertuigen, toeristisme, wandelaars, rolstoelgebruikers) een stervende stad is.  Het is dan ook de taak van het bestuur ervoor te zorgen dat àlle spelers in dit mobiliteitsverhaal op een zo efficiënt én veilig mogelijke manier samen kunnen deelnemen aan een vlotte doorstroming die een veilige en goede bereikbaarheid van de stadskern voor iedereen mogelijk maakt.

De verkeerssituatie beweegt de Geelse samenleving al heel lang, dat hebben wij in de aanloop van de gemeenteraadsverkiezingen echt wel ondervonden, en dat is maar goed ook. Wij zijn daarom niet doof en niet blind voor verzuchtingen van de burgers en deze veranderingen zijn een beginnend antwoord hierop. Vandaar het idee om de ingevoerde circulatieplannen op te stellen als een proefopstellingen. We hebben er al enkele gehad. Maar misschien behoeft dit begrip toch nog enige verduidelijking om misverstanden daaromtrent, zoals blijkt uit de reacties van de Jong CD&V verder te voorkomen: een proefopstelling is een opstelling die voor een beperkte periode wordt ingevoerd.  Met tussentijdse evaluaties wordt er bijgestuurd daar waar er in de praktijk knelpunten vastgesteld worden om op het einde van de rit de sterke en zwakke punten van het plan te bekijken, mét de coalitiepartner, en te beslissen. Wij veranderen niet om te veranderen, we maken geen amok zonder eerst te overleggen en voor ons staat meer dan voor wie dan ook één ding voorop als ultiem doel: veilige bereikbaarheid voor iedereen 

Wij, Jong-N-VA, zijn ten volle bereid om het nieuwe circulatieplan een echte eerlijke kans te geven, en u?

Bestuur Jong N-VA Geel

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is