Grondige restauratie Sint-Amandskerk

Op 27 april 2022, over deze onderwerpen: Cultuur, Stadsontwikkeling
Markt in Geel

Het interieur van de Sint-Amandskerk wordt opgeknapt! De werken zijn alvast gestart. De muren worden geïnjecteerd tegen opstijgend vocht, het zeer waardevolle houten meubilair krijgt een houtwormbehandeling en het pleister- en schilderwerk wordt ontzilt en hersteld. Ook worden onder meer de vloeren en de klokkenstoel hersteld. Voor de restauratie van het interieur is een premie van maar liefst 1.118.698,24 euro toegekend.

Onze Sint-Amandskerk is een van de mooiste parochiekerken uit de Kempen. Sinds de 12e eeuw is ze permanent in gebruik als parochiekerk. Vooral het mooie interieur met rijk barokmeubilair en talrijke schilderijen en beelden trekt veel bezoekers, wat de toeristische betekenis van onze stad versterkt. Door de revalorisatie van het interieur en het kunstbezit, en het verbeteren van de infrastructuur (wat al gebeurd is) kan onze kerk ook voor andere activiteiten gebruikt worden. Ze is bovendien sinds 1938 beschermd als monument.

Meer info over onze Sint-Amandskerk: https://inventaris.onroerenderfgoed.be/erfgoedobjecten/52309