Een persoonlijke kijk op de gemeenteraad...

Op 5 juni 2020, over deze onderwerpen: OCMW-raad en sociaal beleid, Sociale huisvesting, tewerkstelling

Tijdens de OCMW-raad van 4 juni 2020 werden de doelstellingenrealisatienota en jaarrekening van 2019 goedgekeurd. Deze tonen dat het lokaal bestuur sterk inzet op sociaal beleid in al haar facetten.

Een greep uit wat de stad voorziet

Voor de stad Geel blijft armoede een absolute prioriteit en dat is ook duidelijk zichtbaar in het meerjarenplan. Zo voorziet de stad een stijging van ca 5.7% voor sociale steun.

Als stad blijven we G-care, een systeem voor de medische ondersteuning van cliënten van het sociaal huis, ondersteunen. Dit heeft er reeds voor gezorgd dat 100den Gelenaars de nodige medische zorgen krijgen. Daarnaast zetten we als stad ook verder in op het Huis van het Kind, activeringstrajecten, huiswerkbegeleiding, … Tijdens de Coronacrisis werd ook ‘Geel zorgt’ opgestart, een platform dat hulpvragen bundelt en vrijwilligers coördineert.

Uniek is ook dat Geel een systeem van ‘Aanvullende Financiële Steunnormen’ heeft, waarmee de stad veel meer doet dan wat haar wettelijke taak is.
Zo helpen wij mensen met een leefloon maar ook mensen met een laag inkomen financieel verder op vlak van wonen, energie, gezondheid en onderwijs.

Wat betekent dit nu in cijfers?

Geel investeert heel wat in sociale ondersteuning. Op jaarbasis gaat ca 2.72 mio naar het uitbetalen van een leefloon. Hoewel de stad Geel niet verplicht is een dienst gelijke kansen te organiseren, is het een bewuste keuze van de stad om dat wel te doen. De stad stelt hiervoor eigen middelen ter beschikking om zo de hulpvragen via laagdrempelige kanalen te kunnen beantwoorden.

Maar belangrijk om weten: het OCMW is financieel gezond met een positief autofinancieringsmarge en stabiele gemeentelijk bijdrage. Zo hadden de stad sinds 2014 geen lening meer nodig bij het OCMW en blijven de uitgaven dalen (ca 4%).

Verhoogd aantal steunvragen

Geel heeft als stad een bijzondere aantrekkingskracht voor nieuwkomers. Door haar verstedelijkte context hebben we in onze stad betaalbaardere woningen, een uitgebreide cultuuraanbod, goede kinderopvang,… Deze sterke aangroei van nieuwe inwoners zorgt ook voor een toenemend aantal steunaanvragen bij het sociaal huis.

De stad laat echter niet zomaar begaan: Er wordt volop ingezet op tewerkstelling waarbij de dienst Werk ook bevraagd wordt door steden en gemeentes buiten Geel als "best practice". Zo begeleidt het Bijzonder Comité voor de Sociale Dienst (waar ik samen in zetel met N-VA collega’s Pieter Cowé en Dani Dries)  actief steunvragers naar de arbeidscircuits, wordt er ingezet op het aanleren van de Nederlands taal en integratie, rechten en plichten worden vastgelegd in persoonlijke GPMI trajecten (geïndividualiseerd project voor maatschappelijke integratie ) en er wordt niet geaarzeld om leefloners te schorsen wanneer ze hun verplichtingen niet nakomen. Er wordt meer dan genoeg budget voorzien om iedereen te kunnen helpen, sommige sociale budgetposten  worden zelfs niet opgebruikt .

Bij de stemming was het een teleurstelling om te zien dat, ondanks alle maatregelen die we als stad nemen, deze cijfers niet werden goedgekeurd door PVDA en de BRUGPARTIJ… "Geel niet sociaal, komaan zeg..."