Nieuwjaarswensen van onze burgemeester

Op 1 januari 2021

Beste luisteraars en beste kijkers moet ik nu zeggen want om dit jaar af te sluiten, is er beeld en klank. Een vreemd, een heel vreemd jaar sloten we af en zeer voorzichtig beginnen we vandaag aan een langverwacht 2021. Terugblikken op het voorbije jaar is samen te vatten in 1 zin, Corona en alles wat we met deze pandemie hebben meegemaakt. Waar ik in het voorjaar nog dacht dat het misschien een onbewuste onvoorzichtigheid was van mensen die uit vakantie kwamen, sloeg de sfeer heel snel om. De angst bij de mensen, ook in Geel, zat er goed in! Strenge maatregelen, sluiten van scholen en winkels, afschaffen activiteiten, het verplicht dragen van mondmaskers, Corona-boetes voor zij die zich niet hielden aan de afspraken, nog nooit had ik zoiets meegemaakt! Terecht spraken oudere mensen over oorlogstoestanden waar een avondklok ook bestond.

Onze ziekenhuizen, onze artsen, alle zorgpersoneel in uiterste staat van paraatheid, zoveel respect, zoveel begrip voor mensen die in uiterst moeilijke omstandigheden de verzorging van patiënten voor hun rekening namen, patiënten die kwamen, komen en blijven komen. We gooiden met de bestuursploeg in Geel onze agenda en onze plannen dan ook helemaal om, vergaderingen werden afgelast of via computer gehouden. Alle hens aan dek om op een veilige manier in te zetten op onze dienstverlening, de 6 gouden regels werden er goed ingehamerd; ze zijn trouwens nog absoluut actueel en nodig. Veilige omgevingen voor al onze medewerkers werden opgebouwd in het stadhuis en zorgen dat het testdorp aan ons ziekenhuis snel operationeel was, was een enorme uitdaging. Zoveel elektronische contactgroepen werden opgericht met onze woonzorgcentra, instellingen, scholen, het ziekenhuis en artsen. Bij elke gebeurtenis hebben we contact met elkaar om effectief hulp te bieden of om een hart onder de riem te steken als het moeilijk is.

Maar ik weet het, het duurt allemaal veel te lang, angst is bij vele mensen omgeslagen in boosheid of ongeloof. Jongeren die te lang hun vrienden moeten missen, ouderen die de moed verliezen omdat de eenzaamheid zo knaagt. Horeca, winkels, bedrijven, kleine en grote zelfstandigen, verenigingen … allemaal met dezelfde vraag, hoe gaan we dat financieel overleven? Vragen die ons als stadsbestuur niet onberoerd laten, tijdens het budgetconclaaf hebben we gekeken hoe we konden tussenkomen, welke middelen we konden krijgen van hogere overheden, welke premies men kan aanvragen, hoe we de middelen die we kregen aan onze verenigingen correct konden verdelen en wie we door het herbekijken van ons meerjarenplan financieel nog konden helpen.

Er wordt me regelmatig gevraagd hoelang dat ik denk dat die opgelegde maatregelen nog moeten aangehouden worden? Ik denk/ hoop dat we perspectief gaan krijgen na een uitgebreide vaccinatie, als we onze cijfers lang genoeg op de ondergrens kunnen houden, gaan we hopelijk terug mogen genieten van alles wat Geel te bieden heeft. Zo dikwijls hoorde ik het voorbije jaar zeggen ‘dat dit jaar maar gauw voorbij is’… Ik begrijp dat, maar als ik bij de bakker of in een winkel verderga, zeg ik steevast ‘hou het gezond allemaal’. Mensen beseffen terug zeer goed wat ‘gezond zijn en het blijven betekent’, we worden terug met onze voeten op de grond gezet!

En ja alles went, ik zie dat ook, maar men is creatief! Geen activiteiten, geen Kerstmarkt, geen jeneverstanden, geen Glühwein, geen warme choco, zelfs geen zangertjes. Maar wel heel wat leuke ideeën van ondernemers en onze verenigingen om toch een centje in het laatje te krijgen. En dat doet deugd, niet bij de pakken blijven zitten, maar proberen in soms zeer moeilijke omstandigheden te leven, ja soms letterlijk te ‘overleven’. De solidariteit tussen mensen is gelukkig groot, ik merk dat op sociale media en in zovele whatsapp groepen waar boodschappen, duimpjes en gekruiste vingers naar elkaar gestuurd worden.

Samen met u wil ik uitzien naar het moment waarop een dikke knuffel geven terug kan, waarop gezellig bij elkaar zitten, een terrasje doen, een tentoonstelling bezoeken of een optreden bijwonen terug mag. We hebben zoveel respect getoond voor zorgverleners, ambulanciers, politiediensten, ophaaldiensten … laat dat nu juist een houding zijn die we herontdekt hebben bij alle miserie van de pandemie.

De Coronacrisis was geen sprint maar is een marathon! Een marathon lopen duurt lang, maar weet dat er ook aan deze hardloopwedstrijd een einde komt. Mag ik jullie voor het nieuwe jaar heel veel gezondheid toewensen en hopen tevredenheid, geniet van 2021 en zorg goed voor elkaar!

Gelukkig nieuwjaar!