Bart Julliams maakt trage weg van oude spoorweg

Op 10 oktober 2018, over deze onderwerpen: Milieu en duurzaamheid, Trage Wegen

Dankzij N-VA-schepen Bart Julliams komt er in 2019 een nieuwe trage weg bij in Geel. Deze zal lopen van het speelbos aan het Engels Kamp tot aan de toekomstige fietsostrade Herentals-Balen langs de spoorweg in Geel.

Trage wegen of zandpadjes zijn smalle paden die bedoeld zijn voor fietsers, voetgangers en ruiters. Van oudsher bestaan er in Geel heel veel trage wegen. Denk maar aan de befaamde ‘paddekes van de post’ in Geel-Centrum. Jammer genoeg zijn vele trage wegen in de loop der jaren verloren gegaan. Trage wegen zijn niet enkel charmant, ze bieden ook een veilig alternatief voor voetgangers en fietsers.

Daarom heeft N-VA-schepen Bart Julliams sterk ingezet op een herwaardering van de trage wegen in Geel, in samenwerking met de vzw Regionaal Landschap Grote en Kleine Nete. De trage wegen in Geel werden in kaart gebracht en ingebouwd in een alternatief routenetwerk.

Eerder nam Bart Julliams al de beslissing om het vroegere Engels Kamp aan het militair domein in Kievermont om te bouwen tot een speelbos. Bovendien werd een deel van de oude spoorwegverbinding aan het Engels Kamp al omgebouwd tot een trage weg. Samen met Luk Lemmens – de N-VA-gedeputeerde in het provinciebestuur die bevoegd is voor mobiliteit – maakt onze N-VA-schepen Pieter Verhesen bovendien werk van de aanleg van een fiets-o-strade van Herentals, via Geel, naar Balen.

Nu ijveren we ervoor om de oude spoorwegverbinding volledig om te zetten tot een trage weg. Op die manier zal er een trage weg lopen van het Engels Kamp tot aan de fietsostrade die loopt langs de spoorweg in Geel. “Met deze nieuwe trage weg zullen voetgangers en fietsers, waaronder vele schoolgaande kinderen, kunnen gebruik maken van een rustige en veilige weg van Kievermont naar Geel-Centrum”, benadrukt Bart Julliams. Onze schepen geeft nog mee dat ter hoogte van de Buitenblokken bovendien een passage- en rustplek zal worden voorzien.

 

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is