Geel is de meest diervriendelijke gemeente van de Kempen

Op 21 september 2018, over deze onderwerpen: Dierenwelzijn

De meest diervriendelijke gemeente van de Kempen is Geel. Dat blijkt uit een onderzoek dat GAIA uitvoerde bij 55 gemeenten in de provincie Antwerpen. De vele inspanningen van de eerste Geelse schepen van dierenwelzijn, Bart Julliams, werpen duidelijk hun vruchten af.

Dierenwelzijnsorganisatie GAIA lanceerde vandaag de resultaten van een enquête die het dierenwelzijnsbeleid van de Belgische gemeenten in kaart brengt. De resultaten voor de provincie Antwerpen zijn alvast een mooie opsteker voor onze stad. Van de 55 onderzochte gemeenten, blijkt Geel de zesde meest diervriendelijke gemeente van de provincie Antwerpen te zijn, en de meest diervriendelijke gemeente van de Kempen. Met een diervriendelijkheidsscore van 76% scoort Geel ver boven het provinciale gemiddelde van 57%. De slechtst scorende gemeente van onze provincie is onze buurgemeente Olen, met een score van 24%.

Voor wie het Geelse beleid een beetje volgt, zal dit goede resultaat zeker geen verrassing zijn. Toen N-VA Geel in 2012 de kans kreeg om mee te besturen, werd onze N-VA-schepen Bart Julliams de eerste Geelse schepen van dierenwelzijn. Gedurende de laatste zes jaar heeft Bart niet stilgezeten. Even een greep uit de diervriendelijke realisaties van onze N-VA-schepen:

• Geel heeft nu een eigen adviesraad voor Dierenwelzijn, die het stadsbestuur adviseert om een diervriendelijker beleid te voeren.
  • Realisatie van de "Red mijn huisdier"-sticker,  deze werd ondertussen op Vlaams niveau opgepikt door Minister Ben Weyts.
  • Er werd werk gemaakt van een diervriendelijk sterilisatiebeleid voor zwerfkatten.
  • Palmenmarkt werd voor het eerst en wordt voortaan geopend met diervriendelijk geluidsarm vuurwerk.
  • Onder impuls van schepen Bart Julliams werden in Geel maar liefst drie hondenweides aangelegd: aan de bibliotheek, aan het stadspark, en in de Leunen.
  • Voor de tweede keer werden dit jaar de dierendagen georganiseerd met meer dan 2000 bezoekers.

De meest diervriendelijke gemeente van onze provincie is overigens het Antwerpse district Merksem, gevolgd door Wilrijk en Antwerpen op de tweede en derde plaats. De rode draad? Net als Geel hebben ook de drie meest diervriendelijke gemeenten van de provincie Antwerpen een N-VA-schepen voor dierenwelzijn. Het mag duidelijk zijn dat een keuze voor N-VA gelijk staat aan een keuze voor de dieren!

Wie zelf de resultaten van de enquête wil raadplegen, kan het rapport van GAIA hier raadplegen:  https://www.gaia.be/sites/default/files/paragraph/files/2018_-_rapport_n...