“Geel , stad van het bier…. Een stadsbrouwerij als uniek project binnen een kernversterkend beleid”

Op 14 december 2015, over deze onderwerpen: Cultuur, Stadsontwikkeling, Verenigingsleven
brouwerij Geel

De gemeenteraad van Geel gaf vandaag (14 december 2015) zijn  goedkeuring voor  het project “brouwerij Nieuwstraat”.

Onze fractie zette dit mee op de politieke agenda bij het opstellen van het bestuursakkoord in 2013 en bleef actief op dit punt  inzetten.

Het bestuur engageerde zich voor een verdere uitwerking van het project dat toch wel een uniek karakter heeft.

Geel herstelt hiermee de meer dan 100 jaar oude bestaande brouwerij Aerts  in ere.  De Duitse uitbaters Dhr Becker-Siebel (respectievelijk brouwer en horecaondernemers)  gaan hier opnieuw, weliswaar kleinschalig, een eigen  bier brouwen en biedt samenwerkingsmogelijkheden aan de lokale streekbierenbrouwers aan, zodat er ook lokale streekbieren gebrouwen worden  (vb Vals Paterke, Zeunt ,Vliet).  In de schrijnwerkerij komt een horecazaak waar de focus zal liggen op streekgerechten en lokale bieren. De planning is dat begin 2017 het eerst bier uit de kranen zal vloeien.

De Duitse investeerders willen circa 500.000 euro investeren in dit project die hen het recht van opstal verwerven op de gronden.

Samenwerking met Stad, lokale handelaars, Toerisme, Cultuur, Film, Thomas More, lokaal brouwtalent, thema-activiteiten   enz… , moeten de  kiem worden van een bruisende toeristische troef in het hart van Geel , die ongetwijfeld een positieve uitstraling gaat hebben naar de omliggende lokale handel.

Door de ligging en ontsluiting via diverse paadjes krijgt Geel centrum in één keer een enorme troef bij. In de komende jaren zal dit project verder ingebed worden  in de verdere ontwikkeling van het binnengebied Nieuwstraat.

We durven dan ook hardop dromen van een ondergronds parkeeraanbod onder de huidige parking  met bovenop een groen park middenin Geel centrum, indien financieel haalbaar.

De benaming ” ZEUNT-Park”  zou niet misstaan in deze bier-omgeving.

De stad zou hier een regierol kunnen spelen in de piste van mogelijke sociale tewerkstelling bij de uitbating.

We wensen de uitbaters dan ook alle succes toe met hun komende project.

Benny Eyckmans

N-VA Geel