Het gaat goed met de Geelse senioren.

Op 27 november 2017, over deze onderwerpen: dorp in de stad, Gezondheid, OCMW-raad en sociaal beleid
Senioren

De stad Geel voerde in samenwerking met de Geelse Seniorenraad en Vrije Universiteit Brussel een onderzoek uit om de behoeften van 60-plussers in de stad in kaart te brengen.

In dit voorjaar gingen een 60 tal senioren-vrijwilligers op pad om de Geelse senioren te bevragen op basis van een vragenlijst van 83 vragen. Wat merken we nu uit de resultaten van deze bevraging? De Geelse senioren zijn er gemiddeld op vooruitgegaan sinds 2006, toen de laatste bevraging gedaan werd.

De senioren voelen zich gezonder. Ze komen ook beter rond met hun gestegen inkomen. Ze voelen zich ook veilig in onze stad. Kortom, ze wonen graag in hun wijken en dus ook in onze Stad.

Ze ervaren weinig tekorten zoals banken, bibliotheek en postkantoor. Dit komt waarschijnlijk omdat ze langer mobiel blijven. Ook hebben de ouderen een goed en stabiel informeel netwerk. Hoe ouder ze worden, hoe meer er vraag is aan aanpassingen van hun woninginfrastructuur of nood aan aangepaste woonvormen.

Eenzaamheid blijft overal een aandachtspunt. Het Vlaamse gemiddelde zit hier op 55,9 %. Voor vereenzaming van de ouderen moeten we uiteraard ten alle tijden waakzaam blijven. Eenzaamheid en sociaal isolement hebben immers een negatieve invloed op gezondheid en levenskwaliteit. Echter de Geelse senioren ervaren duidelijk een verbetering ten opzichte van 2006. In Geel gaat het duidelijk beter dan gemiddeld in Vlaanderen. Wat wil zeggen dat in Geel de mensen elkaar nog kennen en kunnen vinden. Investeringen in het maatschappelijk weefsel renderen. Net daarom doet het Geelse bestuur ook inspanningen naar buurtzorgnetwerken.

Ook de kwetsbaarheid van senioren is beter dan in 2006. Hier scoren we ook weer beter dan het Vlaamse gemiddelde. Qua dienstverlening kan het volgens de senioren een beetje beter. Waarschijnlijk zit het invoeren van de dienstverlening op afspraak daar voor iets tussen. Dit was immers nog maar net ingevoerd toen de enquete werd afgenomen. Zoals elke Gelenaar, moeten ook de Geelse senioren hier aan wennen. Geel heeft immers volop de weg naar digitalisering ingeslagen.

Op vrijdag 2 maart wordt er een seniorencongres georganiseerd om al deze resultaten te vertalen naar concrete beleidsaanbevelingen.