Huis van het Kind wordt gevestigd in het nieuwe gebouw aan de Ecodroom

Op 28 april 2018, over deze onderwerpen: OCMW-raad en sociaal beleid
Locatie Huis van het Kind

Na de onbegrijpelijke beslissing van CD&V-minister Koen Geens om het Geelse vredegerecht te sluiten, moest onze stad op zoek naar een nieuwe bestemming voor het gloednieuwe gebouw aan de Ecodroom. Het stadsbestuur heeft nu beslist om in dit gebouw het Huis van het Kind te vestigen: een uniek loket voor ouders die met vragen zitten over opvoeding en de zorg van hun kind. Onze OCMW-ondervoorzitter, Pieter Cowé, reageert alvast tevreden.

Vorig jaar kreeg onze stad een serieuze teleurstelling te verwerken. Nadat de stad meer dan 1 miljoen euro investeerde in de bouw van een nieuw vredegerecht aan de Ecodroom, besliste CD&V-minister van justitie Koen Geens dat het vredegerecht in Geel moest sluiten. Dit ten voordelen van de vredegerechten in Mol en Westerlo die wel open blijven. Na deze onbegrijpelijke beslissing, moest onze stad dus op zoek naar een nieuwe bestemming voor het gebouw.

Een uniek loket voor ouders

Die bestemming komt er nu in de vorm van het Huis van het Kind. De Huizen van het Kind zijn een samenwerkingsverband tussen verschillende actoren die betrokken zijn bij de opvoeding en de preventieve gezondheidszorg van kinderen. Onder andere het CLB, de speelpleinwerking ‘speelfabriek’, en een team van zelfstandige vroedvrouwen maken vandaag al onderdeel uit van het Huis van het Kind. Door al deze actoren te bundelen binnen een Huis van het Kind, is het voor ouders direct duidelijk waar ze terecht kunnen voor al hun vragen en ondersteuning bij de opvoeding of zorg van hun kind.

Het Huis van het Kind voor Geel, Laakdal en Meerhout bestond al langer, maar dan als een digitaal loket, te vinden via: www.huisvanhetkindgeellaakdalmeerhout.be. Ouders kunnen op de website terecht voor informatie rond gezinsondersteuning en nuttige contactgegevens. Maar nu krijgt het Huis van het Kind dus ook een duidelijke, fysieke, locatie.

Uitbouw van een divers aanbod

“Ook de bureaus van de dienst kindzorg en onderwijsregie van het Sociaal Huis zullen in het gebouw ondergebracht worden”, laat een tevreden N-VA-ondervoorzitter van het OCMW, Pieter Cowé, weten. Andere spelers die in het gebouw te vinden zullen zijn, zijn onder andere: de consultatiebureaus van Kind en Preventie en Thuishulp, de Moedertaalgroep, een samenwerkingsproject van centrum Basiseducatie, CVO, Kind & Gezin en het lokaal bestuur. “Op termijn kan het aantal deelnemende organisaties nog toenemen. We zijn alvast van plan om in het Huis van het Kind een divers aanbod voor gezinnen uit te bouwen, met vormingsmomenten, workshops, zitdagen, en raadplegingsmomenten”, aldus Pieter Cowé.