N-VA Geel enthousiast over de realisatie van een tweede volkstuinproject

Op 14 maart 2018, over deze onderwerpen: dorp in de stad, Milieu en duurzaamheid, Stadsontwikkeling
Openen Volkstuintjes Brukel

Op zaterdag 17 maart zal in Zammel het volkstuinproject ‘Samenhof’ officieel van start gaan. Dit is het tweede volkstuinproject dat in Geel gerealiseerd wordt, na het ‘Volkstuincomplex Brukel’ in Geel-Centrum enkele jaren geleden. Hiermee realiseert N-VA-schepen Bart Julliams een belangrijk programmapunt waarmee onze partij in 2012 naar de kiezer trok.

Enkele jaren geleden heeft onze schepen van milieu Bart Julliams, samen met vzw TuinHier, de eerste volkstuin in Geel gerealiseerd. Hiermee werd een belangrijk programmapunt van N-VA Geel verwezenlijkt. De realisatie hiervan liep echter niet van een leien dakje: de subsidies bleven uit en de locatie die men aanvankelijk op het oog had, bij Thomas More, bleek achteraf niet mogelijk te zijn.  Dit hield onze schepen echter niet tegen om op zoek te gaan naar een nieuwe locatie. Die vond hij achter het veiligheidshuis aan de Stelenseweg. De 31 volkstuintjes die er werden aangelegd, staan nu bekend als het ‘Volkstuincomplex Brukel’. De ineengeslagen handen van de volkstuinvereniging en de stad zorgde voor een pracht van een resultaat.

Er werd nadien nog verder in deze volkstuin geïnvesteerd, via het ter beschikking stellen van materiaal allerhande, de oprichting van een insectenhotel, de samenwerking met armenorganisatie vzw Al-Arm, en de plaatsing van infoborden. Ondertussen werkt Tuinhier vzw ondersteund door de Schepen verder aan een project met de Geelse scholen betrokken zullen worden.

Anderhalf jaar geleden dan sprongen onze schepen en zijn dienst ter hulp van een paar enthousiastelingen in Zammel.  Zij hadden een tweede volkstuin in het hoofd volgens een ander concept. Er was echter tijd nodig om concreet plannen te maken en een en ander fijn te stellen. Er werd dan ook ruimte gemaakt om raad te geven, onze N-VA schepen maakte budget vrij ter ondersteuning, en ook een subsidiedossier werd ingediend. Op zaterdag 17 maart zal dit nieuwe volkstuinproject ‘Samenhof’ officieel geopend worden. De bedoeling is dat het volkstuinproject dienst zal doen als een groene ontmoetingsplaats voor de inwoners van Zammel en omgeving.

Er zijn nog steeds enkele stukjes tuin te huur. Wie interesse heeft kan contact opnemen met Samenhof Zammel via: samenhof [at] outlook.be.