N-VA Geel tevreden over succes Ronde Tafel Kinderopvang

Op 8 maart 2018, over deze onderwerpen: OCMW-raad en sociaal beleid
Ronde Tafel Kinderopvang

Op 1 maart ging in het Geelse Sociaal Huis de ‘Ronde Tafel Kinderopvang’ door. Vertegenwoordigers van de verschillende voor- en buitenschoolse kinderopvanginitiatieven konden er hun inzichten en kennis versterken in verschillende workshops. N-VA-ondervoorzitter van het OCMW, Pieter Cowé, benadrukt het belang van dergelijke initiatieven voor het bevorderen van een kwalitatieve kinderopvang.

Zo’n 50-tal mensen zakten op donderdagavond 1 maart af naar het Sociaal Huis in Geel voor de ‘Ronde Tafel Kinderopvang’. De ronde tafel werd georganiseerd op initiatief van het ‘Lokaal Overleg Kinderopvang Geel’. Dit is een lokaal overlegplatform dat vertegenwoordigers van kinderopvanginitiatieven en het lokale bestuur samenbrengt om het lokale beleid rond kinderopvang te organiseren en vorm te geven.

N-VA Geel steunt dit initiatief alvast ten volle. “Geelse gezinnen hebben nood aan voldoende kwalitatieve kinderopvang,” benadrukt Pieter Cowé, “alleen zo kunnen we ervoor zorgen dat Geelse ouders werk en gezin optimaal kunnen combineren. Via initiatieven zoals dit kunnen we het engagement en de kwaliteit van onze Geelse kinderopvang verder versterken.” Bovendien hecht N-VA Geel veel belang aan voldoende overleg tussen de stad en de kinderopvangsector, zodat nieuwe noden of vragen uit de sector snel en doeltreffend kunnen worden opgemerkt en aangepakt.

De Ronde Tafel vatte aan met een amusant optreden van poppentheater ‘De Stoefpotloden’, waarin enkele relevante maatschappelijke thema’s zoals kinderarmoede onder de aandacht werden gebracht. Vervolgens konden de aanwezigen deelnemen aan 4 verschillende workshops. Alle workshops kaderden binnen de 'Week van de Keigezonde Kempen' van Kogo Kempen (1-7 maart) waarbij de focus lag op de fysieke en mentale gezondheid van kinderen:

• ‘BodyMap’, een workshop over het belang van spelen en bewegen bij de ontwikkeling van kinderen.
  • Een workshop over hoogsensitiviteit bij baby's en peuters.
  • ‘Blij met mij’, over veerkracht en vertrouwen voor ouders en kinderen.
  • ‘Creatief met Froenten en Gruit’, een educatieve kookworkshop

De Ronde tafel was alvast een groot succes! Na afloop toonden alle deelnemers zich alvast zeer enthousiast over het diverse aanbod aan onderwerpen.