N-VA-schepenen moderniseren het Geelse parkeerbeleid

Op 26 februari 2018, over deze onderwerpen: Mobiliteit, Stadsontwikkeling, Veiligheid
Elektrische Auto

In de stedenbouwkundige verordening rond parkeren wordt het Geelse beleid inzake het parkeren en het stallen van auto’s en fietsen vormgegeven. Al langer is het vraagstuk van parkeerverplichtingen een heikel punt in Geel.

Onze schepen van ruimtelijke ordening, Bart Julliams, samen met Pieter Verhesen van mobiliteit, maken nu samen met de stadsdiensten werk van een aanpassing van deze parkeerverordening. De bedoeling is om meer rekening te houden met nieuwe en meer duurzame vormen van parkeren, zoals gecombineerd gebruik van parkeerplaatsen, oplaadpunten voor elektrische fietsen en auto’s, en een voldoende aanbod van fietsstalplaatsen. Ook mag een parkeerverordening geen rem zijn op ondernemersinitiatief!

Tijdens de vorige legislatuur werd de stedenbouwkundige verordening die het Geelse parkeerbeleid regelt voor het laatst aangepast. Onze schepen Bart Julliams stelde vast dat deze verordening, ondanks deze recente wijziging, veel te weinig rekening hield met nieuwe en meer duurzame vormen van parkeren. Daarbij kwam dat de verordening op sommige momenten een werkelijke rem was op investeringen en ondernermrsinitiatief. Toch ook wel broodnodig voor onze stedelijke tewerkstellingsmogelijkheden.

Daarom nam onze schepen, samen met de stadsdiensten, het initiatief om te onderzoeken op welke manier deze verordening kan worden gemoderniseerd. Meer bepaald zal gefocust worden op 6 specifieke actiepunten:

• Het voorzien van voldoende oplaadpunten voor elektronische fietsen en auto’s: Deze worden immers steeds meer gebruikt.
  • Gecombineerd en dubbel gebruik van parkeerplaatsen mogelijk maken: Handelszaken en scholen hebben vaak een bepaald aantal – al dan niet gereserveerde – parkeerplaatsen ter beschikking. Onze schepen wil dat er meer wordt gekeken naar de mogelijkheden om deze parkeerplaatsen op bepaalde momenten open te stellen voor buurtbewoners.
  • Het verbeteren en stimuleren van fietsparkeren: Onze schepen wil het fietsgebruik stimuleren. Bij bouwprojecten wordt echter nog onvoldoende rekening gehouden met de aanwezigheid van voldoende en kwalitatieve fietsstalplaatsen.
  • Het stimuleren van autodelen: Autodelen komt steeds vaker voor. De beschikbare middelen en ruimte die vrijgemaakt worden voor parkeren moeten hier optimaal rekening mee houden.
  • Het aanpassen van het parkeernormen aan de omgeving: In het centrum van Geel nemen personen sneller de fiets of het openbaar vervoer om zich binnen de stad te verplaatsen. De parkeernormen binnen en buiten het centrum van Geel moeten aan deze realiteit worden aangepast. Ook vindt onze schepen dat nieuwbouw voor handelszaken of bedrijven niet steeds gepaard moet gaan met de aanleg van nieuwe parkeerplaatsen als in de omgeving al parkeerplaatsen ter beschikking zijn.
  • Andere parkeernormen voor sociale huisvestingsmaatschappijen: Het autogebruik van de bewoners van sociale huisvesting ligt gewoonlijk een stuk lager. Het heeft dus geen zin om voor bij bouwprojecten voor sociale huisvesting dezelfde parkeernomen te hanteren.

Als de stadsdiensten hun nieuwe voorstellen rond de nieuwe parkeerverordening hebben uitgewerkt, zal een publieke raadpleging worden georganiseerd. Zo garanderen we dat het nieuwe Geelse parkeerbeleid goed afgestemd is op de noden en voorkeuren van de Gelenaar!