Pieter Cowé wordt de nieuwe OCMW ondervoorzitter N-VA

Op 16 november 2015, over deze onderwerpen: OCMW-raad en sociaal beleid
Wissel OCMW ondervoorzitter

Mineke Viaene stelde in januari 2015 voor om haar mandaat van OCMW ondervoorzitter na 3 jaar door te geven.

Een overweging was haar bezorgdheid dat er ook in de toekomst voldoende moet ingezet worden op de sociale en welzijnsthema’s in Geel. Het sociaal, welzijns- en gezondheidsdomein is immers zeer breed en kennis is onontbeerlijk. Gedurende de voorbije 3 jaar heeft onze ondervoorzitter hiervoor een belangrijke inzet geleverd maar het is een continue evenwichtsoefening geweest tussen haar werk als arts en haar werk als mandataris.

Een bijkomende overweging voor haar was dat het OCMW-bestuur en het gemeentebestuur in 2018 worden samengevoegd. De OCMW-raad verdwijnt. We hebben onze OCMW-raadsleden in 2013 gevraagd op basis van hun gedegen expertise in belangrijke domeinen van de OCMW-werking.  Zij geven ons een onontbeerlijke ondersteuning, maar deze mogelijkheid valt na 2018 weg.

Door het mandaat nu ter beschikking te stellen, verzekeren we dat meer dan één persoon een grondige beleidskennis van het sociale-, welzijns- en gezondheidsdomein kan overdragen naar de volgende legislatuur.

De nieuwe structuur van onze gemeente in 2018 vergt aanpassingen van het organogram waardoor er efficiëntiewinst is. Niet alleen de ambtenaren maar ook de mandatarissen zullen in die aangepaste structuren moeten werken. Ze zullen, net zoals de ambtenaren, met minder meer werk moeten helpen realiseren, zowel vanuit de meerderheid als de oppositie. Mandatarissen zijn immers democratisch door de burgers toegevoegde stedelijke medewerkers. Voldoende kennis mee kunnen nemen is dus cruciaal voor het verder kunnen zetten van een goed beleid maar ook voor een goede werking.

NVA-Geel bereidt zich hier optimaal op voor door nu de mandaatswissel te doen.  De nieuwe ondervoorzitter wordt nu nog gesteund door de kennis van de expertise in de OCMW-raad.

N-VA Geel heeft unaniem Pieter Cowé voorgedragen als haar opvolger.  Pieter is 22 jaar en vervolmaakt zijn thesisjaar Geschiedenis aan de KU-Leuven.   Pieter zetelt  reeds als gemeenteraadslid sinds de verkiezingen van 2012 waar hij een mooie score behaalde van 917 voorkeurstemmen en is tevens voorzitter van Jong N-VA Geel.

Vanuit het OCMW wil Pieter werken aan een Geel dat zowel sociaal en rechtvaardig is en openstaat voor iedereen die hieraan wil meewerken, een weg die reeds door Mineke werd ingezet.

Het bestuur van N-VA Geel wenst Mineke te bedanken voor haar gedreven inzet en wenst Pieter veel succes bij zijn nieuwe mandaat.